A témában való jártasság és a magabiztos előadásmód egyaránt fontos az OTDK-n - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem

MATE Kaposvári Campus
Agrártudományi Szekció
2023. április 4-6.
Menü megjelenítése
A MATE Kaposvári Campusa a 36. OTDK Agrártudományi Szekciójának házigazdája
Az agrárpályára készülő legtehetségesebb hallgatókat fogadó rendezvényre 23 magyar felsőoktatási intézményből 284 pályamunkát neveztek, melyeket 29 szakmai tagozatban mutatnak be a diákkörös hallgatók 2023. április 4-6. között.
Hírek
Tartalom megjelenítő
Létrehozva: 2023 március 02.
A témában való jártasság és a magabiztos előadásmód egyaránt fontos az OTDK-n
Prof. Dr. Bujdosó Zoltán egyetemi tanár, a 36. OTDK Agrártudományi Szekció Vidék- és területfejlesztési B tagozatának zsűritagja minden OTDK-résztvevő számára fontos és hasznosítható gondolatokat osztott meg.
„Számos alkalommal vettem már részt témavezetőként és bírálóbizottsági tagként is Tudományos Diákköri Konferenciákon. Így mindkét oldalról vannak tapasztalataim a teendőkkel és az elvárásokkal kapcsolatban. Ezúttal azzal próbálom segíteni a 36. OTDK résztvevőit, hogy megosztom, mi mindenre figyelek oda a bizottságban helyet foglalva.
Bírálóként már a rám osztott dolgozatok átolvasásakor kapok egy képet az írások minőségéről. Egyedi témaválasztással, vagy egy átlagos téma újszerű megközelítésével és feldolgozásával már ebben a szakaszban is kitűnhet egy-egy hallgató. Ezt követően a Tudományos Diákköri Konferenciákon két fontos szempont alapján ítélem meg a hallgatók munkáját.
Egyrészt figyelem a prezentációs képességeiket: Mennyire magabiztos az előadásmódjuk? Sikerült-e logikusan felépíteni a mondandójukat? Milyen a vizuális segédanyagok minősége – pl. letisztultak vagy túlzsúfoltak a diák? Milyen a nonverbális kommunikációjuk? A bizottság felé fordulva beszélnek, vagy pedig végig a hátukat mutatva nézik a kivetítőt? Megfelelő tempóban beszélnek-e? Mennyire tudják tartani a rendelkezésükre álló időt?
Másrészt figyelem a hallgatók által választott témákban való jártasságukat is: Mennyire kapnak hangsúlyos szerepet az előadásokban a saját kutatások eredményei? Helyesen és választékosan használják-e a hallgatók a szaknyelvet? Tudnak-e megfelelő válaszokat adni a bizottság által feltett kérdésekre?
Azt gondolom, ahhoz, hogy az ember utólag elégedetten gondolhasson vissza a saját előadására, szükség van gyakorlásra – egyedül, a barátok, vagy a családtagok előtt, vagy akár a témavezető társaságában is érdemes elpróbálni az előadást. Hiszen azok, akik eljutottak az OTDK-ra, egyszer már bizonyítottak. Tudjuk, hogy ők az intézményeik legjobbjai, akik saját egyetemüket, főiskolájukat képviselik az országos konferencián. Így sok esetben csak nüánszok döntenek a helyezések kiosztásakor.
Mindezek mellett azt sem szabad elfelejteni, hogy az OTDK remek alkalmat kínál a kapcsolatépítésre és új, hasznos ismeretek megszerzésére. Így azt javaslom, hogy a konferencia helyszínén beszélgessenek sokat, ismerkedjenek, és ne felejtsék el jólérezni magukat.”