Hogyan lehet élmény a munkavégzés?

Hogyan lehet élmény a munkavégzés?

Utolsó frissítés: 2021 november 05.

Bata Miléna, a Károly Róbert Campus gazdálkodási és menedzsment alapszakon, majd vezetés és szervezés mesterszakon végzett hallgatója kiemelkedően sikeres TDK-s tevékenységet tudhat maga mögött. Hogyan lehet élmény a munkavégzés? Áramlat a munkahelyen című első dolgozatával 1. helyezést ért el a 2015/2016-os tanév őszi Tudományos Diákköri Konferencián, a 2017-es Országos Tudományos Diákköri Konferencián pedig 2. helyen végzett. HR revolution: a bizalom újraértelmezése az e-hrm korában című második dolgozatával szintén első helyezést érte el a 2018/2019. tavaszi ITDK-n, a 2021-es OTDK-n pedig a 3. helyen végzett. Az egyetemi tudományos kutatómunkát népszerűsítő cikksorozat eddigi legeredményesebb interjúalanyaként elárulta, hogy szerinte mi a siker titka és mesélt az általa kutatott témákról, valamint az elért eredményeiről is, melyeket munkája során is kamatoztatni tud.

Nagy útkeresésben voltam
Emlékeim szerint első dolgozatom készültekor, aminek ide s tova már 6 éve, – nosztalgikus sóhaj – nagy útkeresésben voltam és gyakran gondolkoztam azon, hogy mihez szeretnék majd kezdeni a tanulmányaim befejezése után. Ekkor egy beadandó dolgozat kapcsán találkoztam a pozitív pszichológiával és Csíkszentmihályi Mihály nevével, akinek munkássága felkeltette érdeklődésemet és azt gondoltam, hogy érdemes lenne foglalkozni az általa "flow"-ként elnevezett jelenséggel munkahelyi aspektusban Ez volt az alapkoncepció.

Hogyan lehet élmény a munkavégzés? Áramlat a munkahelyen
Első TDK-dolgozatom témája sok szempontból aktuális volt és ma is az, hiszen egyre gyakrabban jelentkezik a munkavállalók körében a kiégés, akár a fiatalabb generációk esetében is. Szerettem volna megvizsgálni közelebbről ennek a hátterét, illetve azt, hogy miben kellene a munkáltatónak és miben az alkalmazottaknak változtatni azért, hogy win-win helyzet teremtődjön, és a vállalati célok megvalósítására való törekvés közben az egyéni célok is szem előtt maradjanak, sőt, teljesüljenek. Mindemellett munkájuk során flow élményben legyen részük, mely nemcsak az elköteleződést, de a munkavállalói elégedettséget is nagyban befolyásolja. Ez picit utópisztikusan hangozhat, de hiszem, hogy a vállalatok ez irányú ambíciói kifizetődőek a szó szoros értelmében.

Motiváció a második kutatás elkészítéséhez
Nagyjából 2,5 éve kezdtem el dolgozni a hazai viszonylatban egyik legnagyobb személyzeti szolgáltató cégnél és azzal szembesültem, hogy a toborzási folyamatok jelentős része ma már az online térben megy végbe. Gondolhatnánk, hogy ez nem jelent semmit, hiszen manapság non-stop elérhetőek vagyunk online, azonban azt gondoltam, ez bizalmi kérdéseket is felvet egy-egy álláspályázat esetén, főleg, ha egy harmadik fél is részt vesz a kiválasztásban, így adott is volt a következő témám.

Témavezető először, témavezető másodszor
Szabóné Dr. Benedek Andrea tanárnő volt mind a két alkalommal a témavezetőm. A kezdetektől fogva hasznos tanácsokkal látott el a dolgozat megírását illetően, az elakadásokon pedig mindig segített túllendülni, ezért nagyon hálás vagyok neki. Mint ahogy Dr. Takácsné Prof. Dr. György Katalin tanárnőnek is, aki az első dolgozat megírásakor szintén támogatott a munkában.

HR revolution: a bizalom újraértelmezése az e-hrm korában
Második TDK-dolgozatomban elsősorban a leginkább használt álláskeresési platformokra voltam kíváncsi, illetve arra, hogy milyen arányban van jelen az online álláskeresés a többi opcióhoz képest. Továbbá kérdéseket tettem fel arra vonatkozóan is, hogy mennyire ismerik és mennyire bíznak meg a válaszadók a személyzeti szolgáltatókban.

Megfigyelhető egy bizonyos fokú bizalmatlanság a személyzeti szolgáltató cégekkel szemben
Ami számomra meglepő és tanulságos, hogy a személyzeti szolgáltató cégekkel szemben még mindig fennáll egy bizonyos fokú bizalmatlanság, ami több összetevős probléma: egyrészt az álláskeresők nem látják át a tevékenységi palettát, a szerepüket a kiválasztási folyamatban, másrészt pedig sajnos még mindig sok a negatív tapasztalat a tévesen, de mégis személyzeti szolgáltatóként azonosított cégekkel, vállalkozókkal kapcsolatban.

A kutatásom során kapott eredményeket szerencsére a hétköznapjaimban, a munkám során is tudom kamatoztatni. Azt gondolom, hogy a személyzeti szolgáltatók megítélésének javításán mindenképp dolgoznunk kell a jövőben.

Lesz-e folytatás? Készül-e harmadik ITDK-dolgozat?
Egyelőre letettem a lantot, de sosem lehet tudni, hogy mit hoz a jövő.

Ha szívből csinálunk valamit, abból nem sülhet ki rossz
Azt gondolom, hogy egy megfelelően választott téma, ami igazán érdekes és magáénak érzi az ember, olyan lehetőségeket rejt magában, amit nem szabad veszni hagyni, hiszen az így végzett kutatómunkából és a részletek kidolgozásából tanulhatunk a legtöbbet. Nem mellékesen az így megszerzett tudás hasznos lehet a következő életszakaszainkra is. Ha pedig szívből csinálunk valamit, abból nem sülhet ki rossz: talán ez a legfontosabb, ami sikerre visz.

 

szöveg: Bata Miléna, Nagy Réka