Képzések

Tartalom listázó

Utolsó frissítés: 2025 január 31.

Szesz- és erjedésipari mérnöki mesterképzési szak

Budapest

mesterképzés (MA/MSc)

MIND

Képzés munkarendje:

nappali

Képzési idő:

3 félév

Önköltség díja nappali munkarenden:

600000 Ft/félév

Virtuális képzési központ:

MATE AGRI-FOOD


​​​​A képzés állami ösztöndíjas és önköltséges finanszírozási formában is indul.

A képzés tanterve (XLSX)

Képzési és kimeneti követelmények

1. A képzés megnevezése:

a) magyar nyelven: szesz- és erjedésipari mérnöki mesterképzési szak
b) angol nyelven: brewing and distilling master programme

2. A képzésben szerezhető szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése:

a) magyar nyelven: okleveles szesz- és erjedésipari mérnök
b) angol nyelven: brewing and distilling engineer

3. A képzés besorolása:

3.1. képzési terület szerinti besorolása: agrár képzési terület

3.2. a végzettségi szint besorolása:

  • mesterfokozat (magister, master of science, rövidítve: MSc)
  • ISCED 2011 szerint: 7
  • az európai képesítési keretrendszer szerint: 7
  • a magyar képesítési keretrendszer szerint: 7

3.3. a szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása ISCED-F 2013 szerint: 0721

3.4. orientáció szerinti besorolása: kiegyensúlyozott (40-60 százalék)

4. A képzési idő félévekben: 3 félév

5. A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 90 kredit

6. A képzés célja és a szakmai kompetenciák, tanulási eredmények:

6.1. A képzés célja:

A képzés célja mérnökök képzése, akik a szesz- és erjedésiparok (sörgyártás, szeszesital-gyártás, ipari alkohol előállítás, ecetgyártás) területén a szakmájuk iránt elkötelezett szakemberek, ismerik és alkalmazzák az erjedésiparok legújabb tudományos eredményeit és innovatív gyártástechnológiai eljárásait, komplex ismeretekkel rendelkeznek a műszaki tudományi területeken. Képesek megszerzett szakmai tudásuk alkotó alkalmazására, nagy hozzáadott értékű, innovatív termékek előállítására az erjedésipari ágazatban. A megszerzett élelmiszer-tudományi és az ezzel összefüggő élelmiszerlánc komplex ismereteik birtokában képesek az erjedésiparban rendszerszemléletű munka szervezésére és irányítására. A szakon végzettek felkészültek tanulmányaik doktori képzésben történő folytatására.

6.2. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák:

A szakon végzett

a) tudása:

  • részletekbe menően és rendszerszinten ismeri az erjedésiparban előállított termékek általános és specifikus jellemzőit, összefüggéseit, határait, élelmiszerlánc-biztonsági összefüggéseit, jogszabályi környezetét, a legfontosabb fejlődési irányait, elméleteit, az ezeket felépítő terminológiát és az élelmiszertudomány és élelmiszer-technológia kapcsolódását a rokon szakterületekhez;
  • komplex módon ismeri és elemzi az erjedésipari nyersanyagokban a termékelőállítás és termékforgalmazás során lejátszódó változásokat;
  • érti és ismeri a hagyományos és újszerű élelmiszer-feldolgozási technológiákat, képes a termékfejlesztés során új összetételű erjedésipari termékek létrehozására;
  • ismeri az emberi jólét és az erjedésipar kapcsolatát, az erjedésipar kulturális relációit, kultúrákon átívelő szerepét, hagyományait, a releváns egészségvédelmi vonatkozásokat, az élelmiszerlánc-biztonságot és az erjedésipari termékminőséget, valamint az emberi egészséget veszélyeztető tényezőket a teljes élelmiszerlánc folyamatában;
  • részletesen ismeri és alkalmazza a teljes élelmiszerláncban használatos eszközöket és módszereket, tisztában van ezek jogi szabályozásával;
  • birtokában van az élelmiszerlánc egészében alkalmazható korszerű vezetéselméleti és alkalmazott pszichológiai ismereteknek, konfliktuskezelési technikáknak, a team- és projektmunka sajátosságainak;
  • ismeri a K+F+I stratégiai szerepét az élelmiszerláncban, van rálátása az Európai Unió, a szakpolitika és a vállalati szintű K+F+I tevékenységek összefüggéseire, a fennálló kölcsönhatásokra;
  • jól ismeri a szakszerű és hatékony szóbeli, írásbeli és hálózati kommunikáció módszereit, eszközeit;
  • ismeri, érti az élelmiszer-előállítás egészére vonatkozó speciális szókincset, magyar és legalább egy idegen nyelven egyaránt.

b) képességei:

  • tervező-fejlesztő mérnöki, kutatói szemlélettel végzi az élelmiszertudomány és az élelmiszertechnológia erjedésipari szakterületi ismeretrendszerét alkotó különböző elképzelések részletes analízisét, interdiszciplináris megközelítéssel azonosít speciális szakmai problémákat, a tudomány eszköztárával képes feltárni és megfogalmazni az azok megoldásához szükséges részletes elméleti és gyakorlati hátteret;
  • képes az élelmiszertudomány erjedésipari szakterületén a korszerű gyakorlati módszerek és megoldások, valamint a fontosabb kutatási irányok és metodikák alkalmazására;
  • az élelmiszertudomány és élelmiszer-technológia erjedésiparokat érintő egyes résztémáiról önálló, szaktudományos témájú összefoglalókat, elemzéseket készít;
  • képes az erjedésiparban és a kapcsolódó területeken vezetési feladatok ellátására, önálló irányítására, team vagy projekt kialakítására, a vezetettek motiválására, teljesítményük értékelésére, a felmerülő konfliktusok jogszerű és hatásos kezelésére;
  • képes az erjedésipari folyamatok koordinációjára, az élelmiszerláncra vonatkozó elemzéseit képes ágazatokon átívelően, összefüggéseiben, komplexen megfogalmazni és értékelni;
  • képes részt venni kutatási és fejlesztési programok, projektek kidolgozásában és menedzselésében;
  • használja az élelmiszertudomány és élelmiszer-technológia erjedésiparokat érintő szakterületeinek ismeretközvetítési technikáit, értő, elemző módon követi és dolgozza fel a magyar és idegen nyelvű publikációs forrásait;
  • képes az ismeretek átadására az oktatás és a szaktanácsadás területén.

c) attitűdje:

  • elkötelezett az élelmiszermérnöki szakma és az emberi egészség értékei iránt, ismeri és vállalja annak alapvető értékeit és normáit, törekszik azok kritikai értelmezésére és fejlesztésére, a problémák szakmai alapokon történő megoldására;
  • ismereteit szintetizálja, önképzését hatékonyan megszervezi, nemcsak szakmai, hanem általános műveltségi területeken is;
  • nyitott, motivált és fogékony az erjedésiparban alkalmazott korszerű és innovatív eljárások megismerésére és gyakorlati alkalmazására;
  • nyitott az élelmiszertudomány és élelmiszer-technológia paradigmaváltozásaira az erjedésiparban;
  • felismeri az értékeket, fogékony a hatékony megoldást jelentő módszerek és eszközök alkalmazására;
  • elkötelezett a minőségi munkavégzés iránt, mely során jogkövető magatartás jellemzi;
  • határozott, kitartó, de elfogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket, önmagával szemben is kritikus és igényes, törekszik arra, hogy az élelmiszertudomány és élelmiszer-technológia legújabb eredményeit saját fejlődésének szolgálatába állítsa, véleményét szakmai szempontoknak rendeli alá;
  • csoportmunka során megfelelő alkalmazkodóképesség, tolerancia és kooperatív magatartás jellemzi;
  • fontos számára a tudományos kutatás etikai szabályainak és normarendszerének betartása, valamint az egyén és a társadalom egészségét támogató, környezetbarát megoldások előnyben részesítése.

d) autonómiája és felelőssége:

  • az erjedésipart érintő átfogó és speciális élelmiszeripari szakmai kérdések felvetésében, kidolgozásában, szakmai nézetek képviseletében nagyfokú önállósággal rendelkezik;
  • nagyfokú önállósággal tervez és irányít élelmiszeripari folyamatokat;
  • felelősséget érez a közreműködésével előállított élelmiszerek biztonságával kapcsolatban;
  • egyenrangú partnerként vesz részt kutatás-fejlesztési feladatok megoldásában;
  • felelősséggel tárja fel a szakterületi kapcsolódásokat, vállalja és viseli tevékenységének más szakterületeket érintő következményeit;
  • döntési helyzetekben is felelősséget vállal azok környezeti és társadalmi hatásaiért;
  • projektcsoportban autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit;
  • szakmai felelősségtudattal hoz döntéseket, vállalja döntéseinek következményeit.

7. A képzés szakmai jellemzői, a szakképzettséghez vezető szakterületek és azok kreditaránya, amelyből a szak felépül:

7.1. Szakspecifikus ismeretek: 5-15 kredit
Erjedésipari mikrobiológia, szesz- és erjedésipari alapanyagok ismerete

7.2. Az erjedésipari mérnöki szemléletet megvalósító korszerű műszaki, módszertani ismeretek: 25 kredit
Anyag- és energiaátadási folyamatok, élelmiszeripari transzportfolyamatok, műszeres analízis, erjedésipari vizsgálati módszerek, innovatív termékek és eljárások a szesz- és erjedésiparban

7.3. Az erjedésipari-mérnöki szemléletet megvalósító korszerű technológiai innovációs ismeretek: 20-30 kredit
Szesz- és erjedésipari technológia- és termékfejlesztés, fejlesztési irányzatok, korszerű szesz- és erjedésipari technológiák, csomagolási ismeretek, üzemtelepítés, szesz- és erjedésipari üzemek működtetése

7.4. Gazdasági és humán ismeretek: 4-10 kredit
Üzemgazdaság, menedzsment- és folyamatszemlélet a szesz- és erjedésiparban, élelmiszergazdasági innováció

7.5. A szakdolgozat vagy diplomamunka elkészítéséhez rendelt kreditek száma: 20 kredit

7.6. A szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 5 kredit

7.7. A szakmai gyakorlathoz rendelt minimális kreditérték és követelmények: 5 kredit

8. A szakmai gyakorlat és a gyakorlati képzés követelményei:

A szakmai gyakorlat a képzés tantervében meghatározott legalább négy hét (160 óra) időtartamú gyakorlat. Szakmai gyakorlat helyszíne: szesz- vagy erjedésipari (sörgyártás, szeszesital-gyártás, ipari alkohol előállítás, ecetgyártás) tevékenységet folytató termelőüzem, kutatóhely vagy laboratórium (hatósági vagy magán), amely szesz- és erjedésipari termékek vizsgálatával, fejlesztésével foglalkozik.

Elfogadható gyakorlati tevékenység: a hallgató a gyakorlat során megismeri a gyakorlati hely tevékenységét, a helyszínen zajló technológiai lépéseket, erjedésipari berendezéseket, valamint a gyakorlati hely ökonómiai környezetét. Elvárás, hogy a hallgató tevőlegesen bekapcsolódjon a gyakorlati helyen folyó munkába, a helyi igényeknek, elvárásoknak megfelelően, betartva minden munkahelyi szabályozást.

9. A képzést megkülönböztető speciális jegyek: -

10. Idegen nyelven folyó tanulmányok esetében az elérendő idegennyelvtudás szintje: -