Hírek

Tartalom listázó

Létrehozva: 2021 október 19.

Gépészmérnök hallgatók a gödöllői autópálya mérnökségen

Milliók használják naponta a létesítményeit, de csak kevesen gondolnak arra, hogy Magyarország egyik legnagyobb „üzeme” a közúthálózat. A forgalom nagysága miatt ebből is kiemelkedik a gyorsforgalmi úthálózat. A MATE gépészmérnök szakos, járműtechnika szakirányt választó hallgatói a kevesek számát gyarapítják annak köszönhetően, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. 94 mérnökségének egyikén, a gödöllői autópálya mérnökségen hallgattak órákat és ismerkedtek a műszaki eszközökkel.

A 2005-ben létrejött Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kezelésében lévő közel 32 ezer kilométernyi országos közúthálózat fenntartási és üzemeltetési feladatait látja el. Több mint 6000 fős dolgozói létszáma és gazdasági mutatói alapján az ország első tíz állami vállalata közé sorolható.


 

Célja és feladata, hogy útfenntartó tevékenységével gondoskodjon a zavartalan közlekedésről minden forgalomban résztvevő számára. A szervezet tevékenysége kiterjed az országos közúthálózat és az autópályák üzemeltetési, fenntartási és karbantartási munkáira is. Feladatai közé tartozik az utak burkolatának ellenőrzése, javítása, a padkák rendezése, a burkolaton kívüli területek tisztítása, a forgalomra veszélyes növényzet eltávolítása, a vízelvezető rendszerek karbantartása, az utak menti területek kaszálása, a vegyszeres növényvédelem, az útellenőrzés, a forgalomtechnikai jelzések kihelyezése, az útburkolatjel festés, télen a hó eltakarítása, a síkosságmentesítés.


 

A hallgatók Cseri Péter mérnökségvezető és munkatársai révén betekintést nyertek a gyorsforgalmi utak üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését meghatározó jogszabályokba, törvényekbe, rendeletekbe, útügyi műszaki előírásokba, majd megismerkedtek a Magyar Közút tevékenységével, a mérnökség speciális feladataival. Sonkoly Szabolcs, a társaság gépészeti mérnöke a közúti járművek műszaki követelményeiről, gépészeti beruházásokról, míg Verdes Máté osztályvezető az intelligens közlekedési rendszerek cégnél betöltött szerepéről adta át ismereteit.

A gödöllői mérnökség 72 kilométernyi gyorsforgalmi útszakasz felelős üzemeltetője. Az M3-as autópályán a 10-es „kilométerkőtől” a 70-esig terjed a felelősségi körük, s az M31-es autópálya is fennhatóságuk alá tartozik. Feladataikat a vezetőktől a karbantartókon és az útellenőrökön át a takarítókig 55-en látják el. Munkájukat 11 meteorológiai állomás, 34 forgalomfigyelő kamera és 20 változtatható jelzésképű tábla segíti. Az utóbbiak közvetlenül szolgálják a közlekedők tájékoztatását.

A nyári munka zömét a „4K” jelenti: kaszálás, kerítés- és korlátjavítás, valamint a kátyúk felszámolása. A mérnökség szakemberei a gyakorlatból vett példákkal tudatosították a leendő mérnökökben, miért van szükség profi kaszálógépekre és megfelelő bakancsra a gépek kezelőinek.

Elhangzott, hogy a védőkerítés nem szünteti meg, csak csökkenti a vadállatok autópályára történő bejutásának esélyét. Az állatok akár át is ugorják azt, a csomópontokban pedig szinte akadálytalanul az útra tévedhetnek. A korlátjavítást célgépekkel végzik, a kátyúzás elengedhetetlen kellékei ezen az autópálya mérnökségen is a bontókalapács és a maró.

Hamarosan kezdődik a téli üzemeltetés időszaka, amikor is 24 órás szolgálatot ad 3 tízfős útüzemeltető brigád. A hóekézést akkor lehet kezdeni, ha lehull 3-5 centiméternyi takaró.   

A hallgatók számos kérdést tettek fel, bizonyítva, nemcsak mindennapos használói az M3-as autópályának, hanem szakmai szemmel is figyelik a közlekedés feltételeit, adottságait és körülményeit. Mettől meddig tart egy-egy mérnökségi szakasz, hogyan osztják meg a feladatokat az útszakaszok találkozását jelző csomópontokban? Mi az útellenőrök feladata? Milyen feladatai vannak a mérnökségnek közúti balesetek esetén? Tervezik-e a gödöllői autópályaszakasz harmadik sávjának kiépítését?

A gödöllői autópálya mérnökségre látogatók megismerték a technikai eszközöket, a síkosságmentesítésre és a hó eltakarítására alkalmas nehézgépjárműveket, az önjáró kaszát és az üzemeltetési munkák biztonságát növelő forgalomterelési eszközöket is.