Hírek

Tartalom megjelenítő

Létrehozva: 2021 október 25.

A MATE hallgatói fórumán vett részt Dr. Stumpf István kormánybiztos

Dr. Stumpf István, a felsőoktatási modellváltás koordinációjáért felelős kormánybiztos és Dr. Gyuricza Csaba rektor tartott hallgatói fórumot október 20-án, a Szent István Campus kollégiumában. A beszélgetésen a hallgatók kötetlen formában tájékozódtak a felsőoktatás átalakításáról, a MATE céljairól, fejlesztési terveiről.


 

Dr. Gyuricza Csaba bevezetőjében elmondta, hogy az Egyetemen nemcsak modellváltás, hanem szemléletváltás is történt. A múlt évben a hazai felsőoktatásban példa nélküli integráció zajlott le. Egyetemek és egyetemi karok összevonásával, kutatóintézetek és gazdasági társaságok csatlakozásával létrejött a MATE, amely legfontosabb céljának azt tartja, hogy Közép-Európában élenjáró, Európában meghatározó szereplője legyen az agrár-felsőoktatásnak és -kutatásnak, emellett igényes közösségi, kulturális és sportszolgálatásokkal tegye élményszerűvé az ittlétet a hallgatók számára. E törekvések első eredményei közé tartozik Gödöllőn a nyári szabadtéri színház elindítása, a sportélet újjászervezése és az egyetemi tulajdonba került uszoda próbaüzemének megnyitása.


 

Dr. Stumpf István 2021. február elsejei kormánybiztosi megbízásának kezdete óta hét egyetemen tartott fórumot, mielőtt Gödöllőre látogatott. Kifejtette, hogy a mai hallgatók a régi oktatásban használt memoriterek, szóról szóra emlékezetbe vésett szövegek helyett okostelefonokból hívják elő a szükséges ismereteket. Nagyon fontosnak tartják viszont azt, hogy a közösségi médiában – és a mindennapok valóságában is – megfelelő önképet alakítsanak ki magukról. Arról is említést tett, hogy míg a rendszerváltozás előtt egy-egy korosztály 10 százaléka került be a felsőoktatásba, arányuk az új évezredben 30 százalék fölé emelkedett.

A hazai intézmények többségét, 21 egyetemet érintő modellváltás révén meghatározó súlyúvá váltak az alapítványi fenntartású egyetemek, amelyekben 180 ezer hallgató tanul. Az átalakítás fő célja a versenyképesség fokozása. Ennek eléréséhez az alulfinanszírozott felsőoktatási intézmények jelentős forráshoz jutnak. Jövőjük a verseny a tehetséges hallgatókért. A továbbtanulni akarók aszerint döntenek majd az egyetemek közül, hogy mit vihetnek el onnan készségekben, képességekben és szemléletmódban mérve egyéni boldogulásukhoz.

Véleménye szerint az Egyetem céljainak elérését elősegítheti, hogy a vidéki Magyarország helyzetének javítását nemzetstratégiai célnak tartja a kormány. Kérdésekre válaszolva kifejtette, sok kísérlet történt az előző évtizedekben is a felsőoktatás átalakítására, de sem a kancellári rendszer, sem a konzisztóriumok működése nem ért el áttörést. A MATE létrehozása bátor tett volt. A fenntartó alapítvány és az egyetem akadémiai vezetése kitűnően együttműködik. Az elmúlt héten megkötötték a hosszú távú finanszírozási megállapodást az állammal. Az Egyetem átalakulásának hosszú távú nyertesei a hallgatók lesznek.

A fórum résztvevői érdeklődtek a szociális és a tanulmányi ösztöndíjak jövőjéről és a felvételi ponthatárok várható változásáról is. Dr. Gyuricza Csaba elmondta, hogy az említett ösztöndíjak megmaradnak, viszont a felvételi ponthatárok emelkedésére kell számítani, hiszen kiváló szakemberek kibocsátása a cél, irántuk lesz kereslet a piacon. A digitalizáció pedig nem azt jelenti, hogy a jövőben az agráriumban nem kell dolgozni.

A MATE-nek Bécsben, Varsóban és Wageningenben vannak a vetélytársai. Aki itt tanul, annak piacképes tudással kell jól fizető diplomát szereznie, hangsúlyozta. Az Egyetemnek a jövőt kell bemutatnia a hallgatóknak, a mindennapi gyakorlat előtt járva néhány évvel. Ide kapcsolódik, hogy újra kell indítani az ökológiai gazdálkodási mérnöki képzést.


 

A MATE rektora leszögezte, hogy tisztán agráregyetemek nincsenek. A technológiai fókuszú képzéseket műszaki és gazdálkodási ismeretekkel kell bővíteni. Megengedhetetlen, hogy a végzett hallgatók mindössze 12 százaléka szerez ismereteket az EU Közös Agrárpolitikájáról. Fontosak és keresettek az intézmény művészeti, nevelési és tájépítészeti képzései is. Így van ez a nagyvilágban is, ezért vagyunk univerzitás.  

Dr. Stumpf István úgy vélte, hogy az egyetemek fenntartói megfelelő mozgástérrel rendelkeznek az idegen nyelvi képzés támogatásához. A jövő egyetemein nagy szerepet kapnak az online oktatási módszerek, a mesterséges intelligencia alkalmazása.


 

Több hallgató szorgalmazta a gyakorlati képzés erősítését. Dr. Gyuricza Csaba elmondta, hogy e célból is átvilágítják a szakokat. Gyakorlati képzési központok létrehozását tervezik például Józsefmajorban, Tass-pusztán és Kaposváron. Hozzátette: az egyetemek elsőrendű küldetése mégiscsak a tudományos alapok megtanítása, mert azokat nem lehet a gyakorlatban elsajátítani. Jó lenne persze, ha a közoktatásból felkészültebb fiatalok érkeznének, és nem azzal kellene kezdeni az agrármérnökök oktatását, hogy mi is a fotószintézis.

Az Egyetem 200 milliárd forintos beruházásra készül. Jövőre Gödöllőn elkezdődik a fő-, a szemináriumi és az aulaépület rekonstrukciója. Zöldmezős fejlesztésekkel megduplázzák a kollégiumi férőhelyeket, új oktatási épületet hoznak létre, megújulnak a sportlétesítmények, várhatóan 2026-ig. A felújítások, építkezések előkészítése mellett zajlik az Egyetem átvilágítása.