Oktatói díj

← Vissza

Az év innovatív oktatója díj – IRÁNYTŰ-díj

Utolsó frissítés: 2024 július 08.

Az év innovatív oktatója díj – IRÁNYTŰ-díj

Az Iránytű-díj olyan oktatók elismerését szolgálja, akik újító gondolkodásukkal a fejlődés lehetőségének irányait mutatják meg kollégáiknak és a hallgatóknak egyaránt. Célunk az innovatív ismereteket, módszertant használó, fejlesztő oktatók, kutatók díjazása. E díjjal elsősorban azon kollégák jutalmazása történik, akik kiemelt jelentőséget tulajdonítanak a legújabb oktatástechnikai eszközök használatának és oktatási módszerek beépítésének a mindennapi oktatói tevékenységükben.

Olyan kollégák jelölését várjuk, akik:

  • évről-évre tartalmi és technikai szempontból is felülvizsgálják, fejlesztik tantárgyaikat, tananyagaikat,
  • részt vállalnak új típusú tananyagok fejlesztésében,
  • folyamatosan új módszertani elemeket keresnek, fejlesztenek és használnak az ismeretek hatékony átadása, a lemorzsolódás csökkentése érdekében,
  • innovatív módon ötvözik az elméleti és gyakorlati ismereteket, ezáltal növelik hallgatóink gyakorlati felkészültségét,
  • újító szemlélettel oktatnak, a legújabb tudományos eredményeket és elképzeléseket egyaránt beépítik a tananyagba,
  • kreatív módszereikkel hatékonyan képesek felkelteni a hallgatók érdeklődését saját szakterületük iránt.

Ahogy azt a díj elnevezése is jelzi, azokat az oktatókat, kutatókat keressük, akik irányt mutatnak a gyorsan változó világban, folyamatosan reagálnak a tudomány és a gyakorlat újdonságaira és azt beépítik a tananyagba, az oktatói attitűdjükbe. Ezzel pedig összességében hozzájárulnak az Egyetem oktatási sikereihez.

Várományosok (2025)

Jelöltek (2025)

Dr. Baranyai László (Élelmiszertudományi- és Technológiai Intézet, Budai Campus)
Dr. Csorba Ádám (Környezettudományi Intézet, Szent István Campus)
Dr. Gyovai Petra (Állattenyésztési Tudományok Intézet, Kaposvári Campus)
Dr. Menyhárt László (Matematika és Természettudományi Alapok Intézet, Georgikon Campus)
Dr. Radácsi Péter (Kertészettudományi Intézet, Budai Campus)
Dr. Suhajda Csilla Judit (Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet, Szent István Campus)
Dr. Szabó Norbert (Neveléstudományi Intézet, Kaposvári Campus)
Dr. Szalai Zsigmond Gábor (Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Szent István Campus)

Dr. Baranyai László

Élelmiszertudományi- és Technológiai Intézet, Budai Campus
A jelölt bevezette az adatalapú döntéshozatalt az oktatásba az oktatói munka támogatására. Számos szoftver alkalmazásával ismerteti meg a hallgatókat, bevonja azokat az elméleti ismeretek elsajátításába. Emellett különböző saját fejlesztésű képfeldolgozó alkalmazásokat (pl. mosolyanalízátor) épít be az oktatásba és demonstrációkba. Saját youtube csatornát üzemeltet, amellyel támogatja a hallgatók tanulási folyamatát. Online példatárat dolgozott ki, amely akár telefonról is elérhető és véletlenszerű adatokkal ad feladatokat a hallgatóknak. A gyakorlatokon előnyben részesíti a csoportmunkát, amelynek során a hallgatók egymásnak magyarázzák megoldásaikat, amely pozitív élményt ad azoknak a hallgatóknak is, akik nehezebben haladnak előre, és lehetővé teszi a tehetséges hallgatók kiemelését is egyidejűleg.

Dr. Csorba Ádám

Környezettudományi Intézet, Szent István Campus
A jelölt oktatási tevékenysége során nagy hangsúlyt fektet az aktív tanulás elősegítésére, előtérbe helyezi a kooperatív és problémamegoldó tanulási formákat. a komplex tananyagok elsajátításában fontos szerepet tulajdonít a hallgatók vizualizációs képességének kihasználásának. Oktatási munkája során rendszeresen használja az Open Data Kit elektronikus űrlapokat, bevonja a különböző digitális szavazórendszereket, mobilapplikációkat.

Dr. Gyovai Petra

Állattenyésztés-tudományi Intézet, Kaposvári Campus
A jelölt új oktatástechnikai eszközök: tantermi oktató tablók, ló csontváz, ló láb és ko-ponya preparátumok, valamint egy élet nagyságú műló felhasználásával végzi oktatá-sát. Fontosnak tartja a közösségi médiák csatornáin bemutatott lóhasználattal, lótar-tással kapcsolatos innovatív ábrák, animációk, videók beemelését az oktatásba. Célja ezzel nem csak a hallgatók látókörének szélesítése, hanem egy egészségesen kritikus szemlélet kialakítása a médiatartalmak irányába (mivel az ott látottak nem feltétlenül egyeznek meg a ló természetes igényeivel és akár állatjóléti szempontból is kifogásol-hatók) valamint a platformok oly módon történő használatának bemutatása mely inspi-rálja és segíti a hallgatók szakmai fejlődését.

Dr. Menyhárt László

Matematika és Természettudományi Alapok Intézet, Georgikon Campus
A jelölt pályája 15 éve indult az egyetem jogelőd intézményében. A statisztika kurzusokhoz új típusú feladatbankot szerkesztett. A Moodle rendszer és különböző programnyelvek felhasználásával egy töb-bé-kevésbé szabadon kombinálható adatbázist épített ki, amellyel agrár példák, adatok generálására képes és statisztikai elemzéshez készít adattömeget és vet fel problémákat. Az oktatás támogatására weben is futtatható 5 alkalmazást készített a hallgatók számára. Internetes, webes applikációkat készített a statisztikai alapfogalmak és a köztük fennálló összefüggések szemléltetésére. Valamint webscarping technológiával a webről automatikusan letöltött adathalmazokat is a hallgatók rendelkezésére bocsát, amelyek az órákon jól használhatók, így valós feladatokat oldhatnak meg a hallgatók.

Dr. Radácsi Péter

Kertészettudományi Intézet, Budai Campus
A jelölt 2010 óta végez oktatói tevékenységet, amelynek során kiemelt jelentőséget tulajdonít az egyéni felkészülés és munka mellett a csoportos, kiscsoportos projektmunkának. Ezért 10 évvel ezelőtt bevezette a csoportos (4-5 hallgató közös munkáján alapuló) tervfeladatok rendszerét.  Emellett fontos szerepet vállalt szakterületén új generációs kurzusok kidolgozásának, amelynek eredményeként elkészült a Gyógynövénytermesztés, illetve a Gyógy- és fűszernövényismeret tárgyak interaktív tananyaga. Óráin nagy hangsúlyt fektet az élmény alapú tanulásra, ezért rendszeresen használ szemléltetésre élő növényanyagot, egyéb termékeket. Nagy hangsúlyt kap az oktatás a Soroksári Kísérleti Üzemben.

Dr. Suhajda Csilla Judit

Agrár- és Élelmiszergazdasági Intézet, Szent István Campus
A jelölt jogi fókuszú tárgyakat oktat, amelyekhez a hallgatók gyakran előzetes ellenérzéssel vagy félelemmel viszonyulnak. Ezért oktatói munkája során kiemelt figyelmet fordít az interaktív, tréningalapú módszerek alkalmazására. A gyakorlatorientált megközelítés, az esettanulmányok és a kooperatív tanulási formák révén a hallgatók nemcsak elméleti tudást szereznek, hanem fejlesztik gyakorlati készségeiket, kritikai gondolkodásukat és etikai érzékenységüket is. Rendszeresen használ szemléltető videókat a jogi tartalmak értelmezésének támogatására, az interaktivitást pedig gyakran online kvízekkel és közös feladatmegoldással erősíti.

Dr. Szabó Norbert

Neveléstudományi Intézet, Kaposvári Campus
A jelölt fő érdeklődési területe a digitális eszközök fejlesztési és felhasználási lehetősége az oktatásban. Meghatározó szerepet tölt be egyetemünkön a digitális tananyagfejlesztésben. Az intézetben elsősorban az ének-zene kurzusok oktatását végzi. Nevéhez fűződik a Zenesziget digitális tananyag kidolgozása, amely alkalmas a gyermekek zenei készségeinek fejlesztésére. Digitális mérőeszközöket hozott létre a gyermekek zenei készségeinek felmérésére. A legújabb oktatástechnikai, metodikai elemeket beépíti a kurzusaiba. Ezeknek az innovációknak az alkalmazásában kollégáit is segíti. 

Dr. Szalai Zsigmond Gábor

Dr. Szabó Norbert

Neveléstudományi Intézet, Kaposvári Campus
A jelölt fő érdeklődési területe a digitális eszközök fejlesztési és felhasználási lehetősége az oktatásban. Meghatározó szerepet tölt be egyetemünkön a digitális tananyagfejlesztésben. Az intézetben elsősorban az ének-zene kurzusok oktatását végzi. Nevéhez fűződik a Zenesziget digitális tananyag kidolgozása, amely alkalmas a gyermekek zenei készségeinek fejlesztésére. Digitális mérőeszközöket hozott létre a gyermekek zenei készségeinek felmérésére. A legújabb oktatástechnikai, metodikai elemeket beépíti a kurzusaiba. Ezeknek az innovációknak az alkalmazásában kollégáit is segíti. 

Díjazott (2024)

Dékány Kornélia Éva

Matematika és Természettudományi Alapok Intézet, Szent István Campus
A jelölt több mint 15 éve tanít matematikát egyetemünkön ill. jogelőd intézményeiben. Folyamatosan olyan módszereket keres, amelyek segítségével minél élvezhetőbben és megérthetőbben tudja tanítani a tantárgyat. Rendszeresen használja a kooperatív tanulás kis csoportos módszerét. Vallja, hogy az előhívás javítja a tanulás hatékonyságát ezért bevezette az óravégi röpdolgozatot és a két óra közötti rendszeres házi feladat rendszerét. Használja a játékosítás módszerét, amellyel hatékonyabbá tudja tenni az új matematikai ismeretek elsajátítását.