Képzés - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
Képzések
Tartalom megjelenítő
Utolsó frissítés: 2023 november 07.
Kora gyermekkori intervenció területén pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
MIND
Budapest
szakirányú továbbképzés
Képzés munkarendje:
levelező
Képzési idő:
4 félév
Önköltség díja levelező munkarenden:
140000 Ft/félév
Virtuális képzési központ:
MATE PEDAGOGY
Képzésért felelős intézet: Neveléstudományi Intézet
A képzés célja
Az iskoláskor előtti gyermekekkel foglalkozó szakemberek felkészültségének növelése a családpolitika, a családi életre nevelés, a kisgyermekek napközbeni ellátása és a kora gyermekkori intervencióban érintett szakemberek együttműködése területén. Kiemelten hangsúlyos a családdal kapcsolatos szemlélet formálása, a családi szféra társadalmi jelentőségének és prevencióban betöltött szerepének tudatosítása, továbbá a családok támogatása a családtámogatási és gyermeknevelést segítő lehetőségekről. Cél, hogy résztvevők – saját kompetenciahatáraik betartásával – minél korábbi életkorban felismerjék az eltérő, megkésett fejlődést, tudják hová kell a gyermeket irányítani, megismerjék a különböző szakterületekhez tartozó kora gyermekkori intervencióval foglalkozó szakemberek intézményen belüli és ágazatközi kooperációban történő együttműködését, az interdiszciplináris team tevékenységét, a szabályozott továbbküldési utakat, képesek legyenek a szülőkkel és az intervencióban érintett minden szereplővel hatékonyan kommunikálni.
A pedagógus szakvizsgára felkészítő képzés általános célja a pedagógusképzésben szerzett ismeretekre és a köznevelésben, napközbeni gyermekellátásban szerzett tapasztalatokra épülően a köznevelés és a napközbeni gyermekellátás rendszerének, intézményrendszerének működésével, hatékony irányításával, fejlesztésével, az oktatás-nevelés-gondozás szabályozásának új követelményeivel és azok gyakorlati alkalmazásával, a pedagógus tevékenységével és az egyéni sajátosságokra érzékeny személyiségformálással kapcsolatos új ismeretek és kompetenciák fejlesztése, a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésének támogatása érdekében.
Képzési terület: pedagógusképzés
Kreditek száma: 120 kredit
Képzés indításának féléve: őszi félév
Képzési hely: Budapest
Munkarend: levelező
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: önköltséges
Önköltségi díj: 140.000 Ft/félév
Képzési idő: 4 félév
Minimális indítási létszám: 10 fő
Maximális felvehető létszám: 50 fő
Képzés gyakorisága: havonta egy- két alkalommal, péntek délután, szombat.
Részvétel feltétele:
a) csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szakon szerzett szakképzettség és/vagy óvodapedagógus alapképzésben (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett oklevél;
és
b) minimum 3 év szakmai gyakorlat.
Az ideális jelentkező: olyan gyakorló kisgyermek nevelő, vagy óvodapedagógus, aki számára kiemelten fontos terület a családdal kapcsolatos szemlélet formálása, a családi szféra társadalmi jelentőségének és prevencióban betöltött szerepének tudatosítása, továbbá a családok támogatása a családtámogatási és gyermeknevelést segítő lehetőségekről.
Szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus kora gyermekkori intervenció szakterületen.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
Szakmai kompetenciák:
Tudás:
A pedagógus-szakvizsga általános kompetenciái (tudás):
A szakirányú továbbképzésen végett hallgató:
- tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legfontosabb és aktuális kutatási eredményeivel;
- ismeri szaktudománya, a neveléstudomány, a pszichológia és a szakmódszertan
- pedagógiai munkája szempontjából releváns – eredményeit, összefüggéseit, különös tekintettel az önszabályozó tanulás, a differenciált fejlesztés, az adaptív nevelés-tanítás, az esélyteremtés és az együttnevelés legújabb pedagógiai megoldásaira;
- ismeri a reflektív gyakorlat önfejlesztésben betöltött szerepét, hatékony alkalmazásának eszközeit, eljárásait;
- rendelkezik a pedagógiai folyamatok tervezéséhez, szervezéséhez és értékeléséhez szükséges elméleti és módszertani ismeretekkel, beleértve a terület legújabb eredményeit is;
- átlátja a szakmapolitikai fejlesztési irányokat, ismeri a közneveléssel, a kora gyerekkori neveléssel és intervencióval foglalkozó rendszerek fejlesztésének európai és világtendenciáit;
- érti a korszerű információs és infokommunikációs eszközök pedagógiai alkalmazásának fontosságát, ismeri és aktívan használja a modern kommunikáció tereit, önfejlesztést támogató lehetőségeit;
- érti és használja a neveléstudomány szaknyelvét;
- ismeri a pedagógus tevékenységét meghatározó jogi és szakmai dokumentumok strukturális és tartalmi követelményei;
- ismeri szaktudományában, valamint a neveléstudományban és társtudományaiban a megismerés alapelveit, a problémákhoz kötődő feltáró vizsgálatok módszereit;
- ismeri a gyerekekkel, tanulókkal végzett vizsgálatok, kutatások etikai alapelveit;
- rendelkezik a szakmai fejlesztések előkészítéséhez, lebonyolításához szükséges ismeretekkel.
A kora gyermekkori intervenció szakterület kompetenciái (tudás):
A szakirányú továbbképzésen végett hallgató:
- érti a családi életben végbemenő változásokat;
- tisztában van a család prevencióban betöltött szerepével;
- tájékozott az aktuális családpolitikai irányelvekről és szabályozásról;
- naprakészen ismeri a családtámogatási rendszer működését;
- tájékozott a kora gyermekkori intervenció ellátórendszerében, annak felépítésében, szabályozásában, finanszírozásában, működésében, az egyes elemek kapcsolódásaiban és kompetenciahatáraiban, valamint ismeri a továbbküldési, jelzési utakat;
- tisztában van a gyermeki személyiség megismerésének pedagógiai módszereivel;
- tisztában van az atipikus fejlődésmenettel;
- tisztában van a pedagógiai tanácsadás alapelveivel, módszereivel, hatásmechanizmusával és etikai szabályaival;
- ismeri a kora gyermekkori intervencióhoz kapcsolódó etikai szabályokat.
Képességek:
A pedagógus-szakvizsga általános kompetenciái (képességek):
A szakirányú továbbképzésen végett hallgató képes:
- értelmezni, saját és intézménye pedagógiai gyakorlatának fejlesztéséhez felhasználni szaktudományának, a neveléstudománynak és társtudományainak
- új eredményeit;
- a pedagógiai jelenségek és problémák saját intézményi kontextust
- is figyelembe vevő kritikus, többszempontú elemzésére;
- pedagógiai tevékenységére és annak eredményeire adekvát és differenciált szakmai szempontok mentén reflektálni, szakmai fejlődését irányítani;
- pedagógus-szerepének, feladatainak és szerepvállalásának újrafogalmazására
- a folyton változó környezetben;
- alkalmazni a szakemberek együttműködésének eredményes módjait, lehetőségeit;
- a főbb infokommunikációs technológiák és funkciók magabiztos használatára, hatékony alkalmazására;
- problémára orientált, helyi szintű feltáróvizsgálat tervezésére és lebonyolítására;
- a feltáró vizsgálat adatainak elemzésére, eredményeinek értelmezésére a tanítás-nevelés-gondozás hatékonyabbá tétele, önmaga és mások pedagógiai tevékenységének fejlesztése, valamint az intézményfejlesztés érdekében;
- gondolatait koherensen megfogalmazni, képes a szakmai terminológia használatára és rövidebb terjedelmű publikációk elkészítésére, előadások megtartására;
- a tanulás, fejlődés sajátosságainak ismerete alapján képes az adott gyermeki, tanulói sajátosságok figyelembevételével megfelelő oktatási-nevelési-gondozási feltételek megteremtésére, valamint egyéni tanulási és fejlődési utak támogatására;
- szakmáját meghatározó dokumentumokat értelmezni;
- az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére;
- szakmai közösségeiben az együttműködő tanulásra, fejlesztésre.
A kora gyermekkori intervenció szakterület kompetenciái (képességek):
A szakirányú továbbképzésen végett hallgató:
- képes a családra mint erőforrásra tekinteni;
- szakszerűen alkalmazza a gyermeki személyiség megismerésének pedagógiai módszereit;
- felismeri a tipikustól eltérő fejlődésmenetet;
- képes a családok bevonására;
- képes a non-direktív pedagógiai tanácsadásra;
- együtt tud működni a szülőkkel és a kora gyermekkori intervencióban érintett szakemberekkel;
- képes a különböző szereplőkkel történő előrevivő kommunikációra;
- az interdiszciplináris team tagjaként kompetenciájának megfelelően és hatékonyan működik közre;
- intézményében képes a kora gyermekkori intervencióval kapcsolatos feladatok koordinálására.
Attitűd:
A pedagógus-szakvizsga általános kompetenciái (attitűd):
A szakirányú továbbképzésen végett hallgató:
- fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembevételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét;
- törekszik a széles körű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetek nyitott és elemző megközelítésére;
- szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett
- a tényeken alapuló szakmai elemzések iránt;
- szakmai felkészültsége és tevékenysége fejlesztése érdekében igénye van
- a folyamatos önreflexióra, a szakmai önfejlesztésre és megújulásra;
- elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére, ezért különösen nyitott az új szakmai eredmények megismerésére, munkájában való hasznosítására és azok értékelésére;
- nyitott a tudásmegosztáson alapuló közösségi-szervezeti tanulás iránt, részt vesz
- a szakmai szervezetek, csoportok tevékenységében;
- elkötelezett intézményének, szakmai közösségének folyamatos fejlesztése mellett;
- motivált, kezdeményező innovatív fejlesztésekben, kezdeményező szerepet vállal intézményében.
A kora gyermekkori intervenció szakterület kompetenciái (attitűd):
A szakirányú továbbképzésen végett hallgató:
- elfogadja a családok és a családi nevelés sokféleségét;
- érzékenyen és adaptívan reagál a családok életében és a nevelésben jelentkező problémákra;
- nyitott az interdiszciplináris team-munkára;
- pedagógiai tanácsadói tevékenységében non-direktivitás jellemzi;
- kommunikációja empatikus, elfogadó és hiteles.
Autonómia és felelősség:
A pedagógus-szakvizsga általános kompetenciái (autonómia és felelősség):
A szakirányú továbbképzésen végett hallgató:
- reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait;
- kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben; saját tevékenységeiben, döntéseiben a szakmai szempontokat juttatja érvényre;
- megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben;
- felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért.
A kora gyermekkori intervenció szakterület kompetenciái (autonómia és felelősség):
A szakirányú továbbképzésen végett hallgató:
- felelős a rászoruló gyermek és családok ellátórendszerbe való kerüléséért;
- autonóm döntéseit – kompetenciahatárait szem előtt tartva – felelősen vállalja;
- felelősséget vállal a gyerekek és a családok adataival, állapotával kapcsolatos bizalmas információk kezeléséért.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Kötelező ismeretkörök: 55 kredit
Közigazgatási vezetési ismeretek 4 kredit
A nevelési-oktatási intézmény mint szervezet 4 kredit
A nevelési-oktatási intézmény hatékonysága 6 kredit
A pedagógus a nevelési-oktatási intézményben 18 kredit
Speciális nevelési feladatok 21 kredit
Kötelezően választható tárgyak 2 kredit
Választható ismeretkörök: 55 kredit
Családi nevelés támogatása ismeretkör: 8 kredit
Atipikus fejlődés felismerése ismeretkör: 8 kredit
A kora gyermekkori intervenció ellátórendszere ismeretkör: 12 kredit
Ágazatközi együttműködés a kora gyermekkori intervencióban ismeretkör: 15 kredit
Pedagógiai tanácsadás ismeretkör: 12 kredit
A szakdolgozat/diplomadolgozat típusa és kreditértéke: portfólió, 10 kredit.
Jelentkezési határidő: 2022. augusztus 12.
Jelentkezés módja: a https://uni-mate.hu honlap Felvételi – Szakirányú továbbképzések menüpontja alatt elérhető jelentkezési lapon.
Csatolandó dokumentumok:
- oklevél szkennelt változata, kétnyelvű oklevél esetén mindkét oldal szkennelt változata;
- a 3 éves pedagógus munkakörben eltöltött gyakorlatról szóló igazolás.
Képzés kezdete: 2022. szeptember 23.
Egyéb információk: A közoktatási fenntartói támogatások odaítélésének későbbi időpontja miatt pótfelvételi időszak kerülhet kijelölésre. A már meglévő pedagógus-szakvizsga beszámítására, a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van. Ezt az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.
Kapcsolattartó/szakfelelős:
Név: Gyöngyösiné Szabó Judit, Dr. Podráczky Judit
Cím: 7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40.
E-mail cím: gyongyosine.szabo.judit@uni-mate.hu; podraczky.judit@uni-mate.hu
Telefonszám: 06 82 505-825
Honlap: https://uni-mate.hu