Képzés - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
Képzések
Tartalom megjelenítő
Utolsó frissítés: 2023 november 07.
Köznevelési mestervezető szakirányú továbbképzés
MIND
Kaposvár
szakirányú továbbképzés
Képzés munkarendje:
levelező
Képzési idő:
2 félév
Önköltség díja levelező munkarenden:
140000 Ft/félév
Virtuális képzési központ:
MATE PEDAGOGY
Képzésért felelős intézet: Neveléstudományi Intézet
A képzés célja a már vezetői gyakorlattal rendelkező pedagógusok számára - olyan képzési lehetőség biztosítása, melynek során a folyamatosan átalakuló rendszerben való eligazodást és a sikeres vezetői teljesítményt megerősítő, támogató ismeretekkel, tudással és új kompetenciákkal felvértezett intézményvezetők állnak a köznevelés rendszerének szolgálatába; a köznevelési intézmények vezetői számára szélesíteni azt a továbbképzési kínálatot, melyet a pedagógusok kötelező továbbképzésének keretében elérhetnek
Képzési terület: pedagógusképzés
Kreditek száma: 60 kredit
Képzés indításának féléve: őszi félév
Képzési hely: Kaposvár
Munkarend: levelező
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: önköltséges
Önköltségi díj: 140.000 Ft/félév
Képzési idő: 2 félév
Minimális indítási létszám: 10 fő
Maximális felvehető létszám: 30 fő
Képzés gyakorisága: havonta egy alkalommal, általában péntek-szombat.
Részvétel feltétele:
- pedagógus képzési területen legalább alapképzésben szerzett oklevél; továbbá
- az alábbi képzések valamelyikén szerzett pedagógus-szakvizsga:
o közoktatási vezető és pedagógus-szakvizsga szakirányú továbbképzési szak
o holland-magyar intézményvezető és középvezető képzés, pedagógus szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzési szak
- valamint a köznevelés területén, illetve a köznevelés irányítási rendszerében legalább egy vezetői ciklusban eltöltött „vezetői” megbízás során szerzett gyakorlat.
Az ideális jelentkező: gyakorló intézményvezető, helyettes, tagintézmény vezető, aki már egy vezetői ciklussal rendelkezik.
Szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: köznevelési mestervezető.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
Elsajátítandó tudáselemek, megszerezhető ismeretek:
- a köznevelési, a szakképzési és felnőttképzési rendszer irányítási és szabályozási ismereteinek rendszerezése, különös tekintettel a köznevelési rendszer fejlődési folyamataira;
- a gyakorlatban is hasznosítható ismeretek megszerzése a köznevelési intézmény működését meghatározó jogi és belső szabályozás rendszeréről, a köznevelés területén felmerülő jogértelmezési és jogalkalmazói feladatokban való eligazodás technikájának elsajátítása;
- a köznevelés és a gyermekvédelem intézményrendszereinek az együttműködését szolgáló kötelezőség és lehetőségek megismerése;
- a vezetői visszajelzések adása módjainak, módszereinek ismerete;
- a pedagógusminősítésben alkalmazható teljesítményértékelő módszerek ismerete;
- a vezetői feladatdelegálás módjainak, módszereinek ismerete;
- a moderátori és a facilitálási technikák ismerete;
- a vezetői etikett és protokoll általános szabályainak megismerése;
- a munkatársi kiégés megelőzése módjainak ismerete;
- a szabályzatírás technikájának ismerete;
- az értekezletszervezés és -vezetés folyamatának, módszertanának, stratégiáinak és sikertényezőinek megismerése;
- a vezetői objektivitás, beszámoltatás, számonkérés, a teljesítményértékelő módszerek megismerése;
- a medializált terek, ezek elérhetőségének (külső, belső) ismerete, a multitasking hatása a fiatal generációkra, az on-line véleménymegosztás fórumainak ismerete, az erre adott interakciók, az intézménynek a médiában való megjelenésének kezelése;
- adatvédelem biztosításának ismerete az információk áramlásában;
- az állami köznevelési feladatellátás keretében működő pedagógiai-szakmai szolgáltatások működésének megismerése, megtapasztalása, tekintettel a köznevelési intézmények működtetésének támogatására irányuló tevékenységükre, illetve a köznevelési intézményekkel történő együttműködésük szempontjaira;
- az Oktatási Hivatal működésének megismerése, és a szervezet működésébe való közvetlen betekintés.
A képzés során elsajátított tudáselemek által megszerezhető, fejlesztendő adottságok, vezetői készségek, kompetenciák:
- a vezetői identitás megerősítése, az önismeret fejlesztése, a személyiség vezetésben való szerepének megtapasztalása;
- gyakorlati tapasztalás útján olyan kapcsolatkezelési és konfliktuskezelési stratégiák elsajátítása, amelyet a résztvevők a jövőben tudatos vezetői és motivációs eszközként tudnak alkalmazni;
- a coach szemlélet kialakítása, amely a támogató szervezeti légkör kialakításának elvein és módszerein alapul;
- a kapcsolatkezelési és konfliktuskezelési stratégiák tudatos alkalmazása;
- az együttműködés elősegítésében és a versengő helyzetek kezelésében eszközként funkcionáló stratégiák elsajátításának támogatása;
- a képzés sajátos szervezési formájának (bentlakásos tréning) kihasználásával résztvevői megtapasztalják a csapatban való munka sajátosságait. Így a saját élmény során tapasztaltak birtokában tudatosulnak a hatékony team munka jellemzői, ismereteket szereznek a csapatépítés folyamatáról.
A képzés során a hallgató következő személyes képességeinek, kompetenciáinak kialakítása és fejlesztése valósul meg:
- kontaktuskezelés, ezek használata;
- mások munkájának megkönnyítése;
- az idő szervezése, határidők betartása;
- információhiány felismerése;
- az információ szisztematikus szervezése;
- információk gyűjtése, elemzése, feldolgozása, ellenőrzése, tárolása;
- információk „visszanyerése”;
- rugalmas gondolkodás;
- a feladatok koordinálása;
- a prioritások megállapítása;
- módok találása a munka gyorsítására;
- alternatívák megállapítása;
- improvizációk, ötletek adaptálása;
- feladatok és felelősségek sokféleségével való bánás;
- az ellenőrző rendszerek kiépítése;
- emberek viselkedésének megfigyelése;
- a problémák visszavezetése forrásukhoz;
- döntések válságos időben;
- kreativitás, innováció serkentése;
- támogató, fejlesztő visszajelzés adása;
- konfliktuskezelés;
- csapatépítés;
- kapcsolatépítés;
- jövőkép alkotása;
- fejlődés iránti elkötelezettség;
- befolyásolás;
- előadói készség;
- kezdeményező készség;
- eredmény-orientáltság.
A szakképzettség alkalmazási területei:
- a köznevelési intézmények vezetői megbízással rendelkező pedagógusainak a vezetői tevékenységük ellátása (fenntartótól függetlenül) során,
- a köznevelés irányítási rendszerében kormánytisztviselőként dolgozó pedagógusok irányítási, ellenőrzési, hatósági tevékenységük ellátása során,
- a pedagógiai szakmai szolgáltatásoknál és szakszolgálatoknál vezetői megbízással rendelkezők vezetői tevékenységük ellátása során.
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Kötelező ismeretkörök: 47 kredit
Önismeret szerepe a vezetésben; Időgazdálkodás és stresszkezelés; Vezetői stílus, etikett, protokoll; Az együttműködés fejlesztése, kooperáció; A vezetői visszajelzés és értékelés szerepe; Csapatépítési módszerek és technikák; A köznevelési intézmények működése; Értekezletvezetési stratégiák; Szabályzatkészítés, szabályzatkezelés; Gyakorlat; A digitális média kezelése; Információs műveltség.
Választható ismeretkörök: 3 kredit
Intézményi gazdálkodási ismeretek; Mérési eredmények statisztikai elemzése; A szakképzés irányítási rendszere; Gyermekvédelem.
A szakdolgozat/diplomadolgozat típusa és kreditértéke: szakdolgozat, 10 kredit.
Jelentkezési határidő: 2022. augusztus 12.
Jelentkezés módja: a https://uni-mate.hu honlap Felvételi – Szakirányú továbbképzések menüpontja alatt elérhető jelentkezési lapon.
Csatolandó dokumentumok:
- egyetemi vagy főiskolai végzettséget tanúsító pedagógus oklevél;
- pedagógus szakvizsgát és közoktatási vezetői/ intézményvezetői szakképesítést igazoló oklevél;
- köznevelés területén, illetve a köznevelés irányítási rendszerében legalább egy vezetői ciklusban eltöltött „vezetői” megbízás során szerzett gyakorlat igazolása.
Képzés kezdete: 2022. szeptember 23.
Egyéb információk: a közoktatási fenntartói támogatások odaítélésének későbbi időpontja miatt pótfelvételi időszak kerülhet kijelölésre.
Kapcsolattartó/szakfelelős:
Név: Gyöngyösiné Szabó Judit (kapcsolattartó), Dr. Podráczky Judit (szakfelelős)
Cím: 7400 Kaposvár, Guba Sándor út. 40.
E-mail cím: gyongyosine.szabo.judit@uni-mate.hu; podraczky.judit@uni-mate.hu
Telefonszám: 06 82 505-825
Honlap: https://uni-mate.hu