Képzés - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
		Képzések
	
Fájlfeltöltő
Utolsó frissítés: 2025 június 24.
Gyógytestnevelés az óvodában, iskolában szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő szakirányú továbbképzés
Kaposvár
szakirányú továbbképzés
MIND
Képzés munkarendje:
levelező
Képzési idő:
4 félév
Önköltség díja levelező munkarenden:
150000 Ft/félév
Virtuális képzési központ:
MATE PEDAGOGY
Szakirányú továbbképzéseink elektronikus jelentkezési felülete a meghirdetéseket tartalmazó gyűjtőoldalon érhető el. Képzési információk
Képzési és kimeneti követelmények
Képzésért felelős intézet: Neveléstudományi Intézet
A képzés célja
A kötelező ismeretkör célja, hogy a hallgató egységben lássa a köznevelés rendszerét; az értelmiségi létéhez szükséges olyan közigazgatási, jogi, vezetési, minőségfejlesztési ismerettel rendelkezzen, mellyel nagymértékben segíti a helyi nevelési programmal dolgozó köznevelési intézmények önigazgatási, önfejlesztési, önmeghatározói feladatainak ellátását. A választáson alapuló ismeretkör képzési célja olyan pedagógusok képzése, akik az alapszakokra épülő általános és specifikus ismeretek elsajátítása birtokában alkalmassá válnak a 3-14 éves gyermekekkel kapcsolatos prevenciós/korrekciós- és gyógytestnevelési feladatok ellátására.
Képzési terület: pedagógusképzés
Kreditek száma: 120 kredit
Képzés indításának féléve: őszi félév
Képzési helyek: Kaposvár
Munkarend: levelező
Képzés nyelve: magyar
Finanszírozási forma: önköltséges
Önköltségi díj: 150.000 Ft/félév
Képzési idő: 4 félév
Minimális indítási létszám: 10 fő
Maximális felvehető létszám: 30 fő
Képzés gyakorisága: 2-3 hetente, péntek délután és szombat.
Részvétel feltétele:
- Az alábbi alapképzési szakok valamelyikén (korábban főiskolai szintű képzésben) szerzett végzettség és szakképzettség: óvodapedagógus, tanító, konduktor;
 
vagy
- Mesterképzésben vagy osztatlan képzésben (korábban főiskolai vagy egyetemi szintű képzésben) testnevelő tanár szakon szerzett végzettség és szakképzettség;
 
és
- Pedagógus munkakörben szerzett legalább hároméves szakmai gyakorlat.
 
Az ideális jelentkező:
- az a gyakorló pedagógus, aki a már meglévő diplomájához kapcsolódó speciális ismereteket szeretne elsajátítani,
 - valamint új szakképzettséget, pedagógus szakvizsgát szeretne szerezni.
 
Szakirányú továbbképzésben megszerezhető szakképzettség neve: szakvizsgázott pedagógus gyógytestnevelés területen.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, a szakképzettség alkalmazása konkrét környezetben, tevékenységrendszerben
Szakmai kompetenciák:
Tudása:
- a pedagógus-munkaköröket, illetve az intézményekhez kapcsolódó speciális feladatokat, tudja a kötelezettségeit, jogait;
 - a törvények hierarchikus rendszerét, utána tud nézni számára fontos szabályozásoknak;
 - az oktatás-nevelés tartalmi szabályozásának új követelményeit, azok alkalmazási lehetőségeit;
 - tudja, miként lehet fejleszteni az óvodák/iskolák szervezeti kultúráját;
 - az intézmények eredményes irányítását, s kompetenssé válik a vezető munkájának elemzésére;
 - és tudja a közoktatásban kötelező minőségfejlesztési munkafolyamatokat, és így tudatosan együttműködik a nevelőtestületével a tervező, javító, beavatkozó szervezetszintű fejlesztésekbe;
 - az EU munkáját, szervezeti felépítését;
 - valamint érti a társadalmi változások, a köznevelés összefüggéseit;
 - ismeri a gyermek- és gyógytestnevelés anatómiai és élettani alapjait;
 - alkalmazza a mozgásfejlődés és fejlesztés során a differenciálás pedagógiai és pszichológiai alapjait a terhelhetőség optimális szintjének tervezéséhez és szervezéséhez;
 - ismeri az egészségfejlesztés komplex értelmezését, elméleti és gyakorlati tartalmának innovációjával új tudáselemek létrehozását;
 - alkalmazza a meglévő és a képzés általános alapozó tárgyaiban szerzett ismereteit;
 - alkalmazza a mozgásfejlődéssel és -fejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai-, pszichológiai ismereteit;
 - alkalmazza és bővíti a testkulturális ismereteit, a testnevelés sajátos feladatai eredményes ellátásának érdekében;
 - szakszerűen alkalmazza a mozgásterápiával és mozgásjavítással kapcsolatos elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátításával tárgyiasult, eredményekben is mérhető tudást;
 - ismeri a kommunikációs technikákat és azok széles körű alkalmazását;
 - ismeri a problémafelismerés és -megoldás lehetőségét biztosító speciális kompetenciákat.
 - Az egzisztenciális kompetenciák megszilárdításával és bővítésével olyan szakmai felkészültség elsajátíttatása, amely a képzési célban megfogalmazott speciális feladatok felelősségteljes ellátásához szükségesek.
 
Képességei:
- különböző konfliktusmegoldó stratégiákat alkalmazni;
 - a nevelési programjukban leszabályozott értékek szerint nevelni;
 - együttműködni a nevelőtestületével;
 - különböző folyamatszabályozásokba kompetensen beleszólni;
 - alkalmazni a szervezeti fejlesztésekben a PDCA-logikát;
 - készség szinten tud tájékozódni az intézményét érintő jogszabályokban;
 - átlátni a köznevelésben zajló folyamatokat, a csoportban való munkavégzés, a kollegialitás és hatékonyság, munkaszervezés készségével;
 - a team-munkához szükséges kooperációra;
 - a 3-14 éves korú gyermekek testi fejlettségének és motorikus szintjének megfelelő technikák elsajátíttatására;
 - az óvodai és/vagy iskolai prevenciós/korrekciós és gyógytestnevelés ellátásához szükséges speciális komplex tudáselemek megszilárdítására;
 - szakszerűen alkalmazni az egészségnevelés feladatainak ellátására megszerzett tudást;
 - a többségi intézményben felvállalni a szomatikus prevenció/korrekció feladatainak elvégzését;
 - a leggyakoribb mozgás-rendellenességek javítására speciális csoportokba szerveződve végezhet fejlesztést;
 - a kistérségi társulások pedagógiai szakszolgálatában gyógytestnevelési tevékenységet végezni;
 - az óvodák/iskolák szakmai munkaközösségeinek vezetésében és irányításában eredményesen hasznosítani a szakképzésben szerzett többletismereteit.
 
Attitűdje:
- elkötelezett intézményének, szakmai közösségének folyamatos fejlesztése mellett;
 - motivált, kezdeményező, innovatív fejlesztésekben,
 - szakmai felkészültsége és tevékenysége fejlesztése érdekében igénye van a folyamatos önreflexióra, a szakmai önfejlesztésre és megújulásra;
 - elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szakterületét érintő kérdések folyamatos követésére;
 - nyitott az interdiszciplináris team-munkára;
 - a saját pedagógiai tevékenységét (ön)kritikusan értékeli és irányítja;
 - szakmaközi kapcsolatokban pedagógiai szakmai értékeit, elveit, érdekeit hitelesen képviseli;
 - kommunikációja elfogadó és hiteles.
 
Autonómiája és felelőssége:
- reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait;
 - rendelkezik önismerettel és önértékelési képességgel, személyes felelősségérzettel, minőségtudattal, fejlett kommunikációs képességekkel;
 - rendelkezik társadalmi érzékenységgel, közösségi felelősségérzettel, feladatvállalással;
 - rendelkezik az egészséges életvitellel, emberismerettel, humánus szemlélettel;
 - rendelkezik a permanens művelődés igényével és képességével;
 - rendelkezik az egyetemes emberi és nemzeti értékek, erkölcsi normák igényelte felelősségérzettel;
 - reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait;
 - személyes és közösségi felelősségérzet, valamint a folyamatos önképzés igénye jellemzi;
 - rendelkezik gyermekismerettel, gyermekközpontú szemlélettel;
 - pedagógiai optimizmus, realitás, megértés attitűdjével ítéli meg a szülői nevelést, a gyermek fejleszthetőségét és nevelhetőségét.
 
A szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök és a főbb ismeretkörökhöz rendelt kreditérték:
Szakmai modul: 55 kredit
- Általánosan alapozó tárgyak: 10 kredit
 - Szakmai alapozó tárgyak: 31 kredit
 - Gyakorlati képzés és készségfejlesztés: 12 kredit
 - Szakdolgozati konzultáció: 2 kredit
 
Pedagógus szakvizsgára felkészítő képzés kötelező ismeretkörök: 55 kredit
- Általánosan alapozó tárgyak a szakvizsga tárgyai: 29 kredit
 - Szakmai alapozó tárgyak: 19 kredit
 - Gyakorlati képzés és készségfejlesztés: 7 kredit
 
A szakdolgozat/diplomadolgozat típusa és kreditértéke: portfólió, 10 kredit.
Jelentkezési határidő: 2025. augusztus 15.
Jelentkezés módja: az egyetemi honlap https://uni-mate.hu Felvételi – Szakirányú továbbképzések menüpontja alatt elérhető jelentkezési lapon.
Csatolandó dokumentumok:
- oklevél szkennelt változata, kétnyelvű oklevél esetén mindkét oldal szkennelt változata;
 - igazolás a legalább 3 éves szakmai gyakorlatról.
 
Képzés kezdete: 2025. szeptember
Egyéb információk: A közoktatási fenntartói támogatások odaítélésének későbbi időpontja miatt pótfelvételi időszak kerülhet kijelölésre. A már meglévő pedagógus-szakvizsga beszámítására, a tanulmányi idő lerövidítésével lehetőség van. Ezt az intézeti Tanulmányi és Kreditátviteli Bizottságnál kell kezdeményezni.
Kapcsolattartó/szakfelelős: 
Név: Gyöngyösiné Szabó Judit (kapcsolattartó); Petőné dr. Csima Melinda (szakfelelős)
Cím: 7400 Kaposvár, Guba Sándor u. 40.
E-mail cím: gyongyosine.szabo.judit@uni-mate.hu; petone.csima.melinda@uni-mate.hu
Telefonszám: 06 82 505-800 / 2652 mellék
Honlap: https://uni-mate.hu