Hírek

Tartalom listázó

Létrehozva: 2022 március 22.

Bemutatkozik a Károly Róbert Campus főigazgatója: Dr. Bujdosó Zoltán

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem februárban ünnepelte fennállásának első évfordulóját. Az első születésnapig tartó út sikerességét több ezer dolgozó szaktudása biztosította. A MATE öt campusán zajló oktatási és kutatási munkákról folyamatosan hírt adunk. A főigazgatókat bemutató portrésorozatunk célja, hogy közelebbről megismerjük a campusok működését és azokat a személyeket, akik a teljesítmények mögött állnak.

Ez alkalommal a gyöngyösi Károly Róbert Campus főigazgatóját, Dr. Bujdosó Zoltánt kérdeztük.
Milyen személyes kötődés fűzi a Campushoz?

2005-ben kerültem Gyöngyösre, akkor még Károly Róbert Főiskolának hívták. Adjunktusként kezdtem el dolgozni, vezetői feladatokat 2013 óta látok el. Először intézetigazgató voltam, 2015-től pedig campus-főigazgatóként az Esterházy Károly Egyetemen, utána pedig a Szent István Egyetemen végeztem a feladataimat. A közel húsz év alatt a kollégákból barátok lettek, és nyilván az intézményhez fűződő kötődés is egyre erősebb.

Hogyan mutatná be röviden a Károly Róbert Campust?

Magyarországi, sőt, talán azt is mondhatnám, hogy közép-európai viszonylatban is modern campus a miénk, hiszen a 2010-es évek elején egy teljes infrastrukturális megújításon, illetve építésen ment keresztül. Gyönyörű környezetben helyezkedik el, panorámával a Mátrára, egy patak szeli ketté a Campus területét.  Mindig fontos volt a gyakorlati képzéseknek, illetve a szakképzéseknek helyet adnunk. Úgy gondolom, megtaláltuk Gyöngyös jövőjét az új egyetemi struktúrában.

Milyen képzési területeket kínálnak Gyöngyösön? Ezek hány képzési és telephellyel mű-ködnek?

Alapvetően három tudományterületen képzünk szakembereket: agrártudományi, gazdaságtudományi és informatika. A turizmus területén fontos kitörési pontok vannak, hiszen a Mátra kiemelt desztinációja az országnak, Budapest és a Balaton után a harmadik leglátogatottabb terület a Mátra-Bükk régió. Az Egyetemnek van egy tanszállodája, ami gyakorlatilag az egyetlen szálloda Gyöngyösön, ami kuriózum. A hotelek nagy része ugyanis a Mátrában van. Nagyon fontos eleme a campusunknak a gyógy- és fűszernövények képzés, amely egyetemi szinten is kiemelkedik, ez Lakatos Márk kollegánk kitartó és áldozatos munkáját dicséri.

A Campushoz kapcsolódik a Tass-pusztai tangazdaság, ami a 2000-es évek elején Magyarország egyik legmodernebb tangazdasága volt. A Kompolton található több mint 100 éves Fleichmann Rudolf Kutatóintézet elsősorban a növénynemesítéshez kapcsolódik. Van egy borászati központunk is, ami infrastruktúrájában jó, de a technológia már fejlesztésre szorul, és tartozik hozzánk egy nádfedeles pinceépület, valamint egy turisztikai információs pont is.

Melyek azok a kiemelt kutatási területek, amelyek országos és/vagy nemzetközi szinten is jelentős mértékben hozzájárulnak a Campus tudományos életéhez?

Világszínvonalú kutatásunk a femtoszkópiai kutatás, ami fizikatudományi területhez tartozik. A kutatócsoport vezetője Csörgő Tamás kutatóprofesszor, az Európai Akadémia tagja, de kiemelkedik a Prima Primissa Díjas Dr. Novák Tamás munkássága is, csapatuk kimagasló színvonalú kutatásai egy új részecske, az Odderon felfedezéséhez vezettek. A tudományos eredményüknek komoly nemzetközi visszhangja volt. Az agrárium területén folynak a kutatások, azon belül is a növénynemesítési vonalon. Emellett kiemelném továbbá a turizmussal kapcsolatos kutatásokat, melyben szintén élen járunk. Informatikai területen pedig a robotikában vannak nagyon jó kutatási eredményeink, amelyek az Egyetem tekintetében is jelentősek.

Mire a legbüszkébb a Campus elmúlt egy évét tekintve?

Három dolog van, amit ki szoktam emelni beiskolázáskor. Az első a különlegesen jó kollegiális, valamint tanár-diák viszony. Igazi családként éljük a mindennapjainkat. A másik a nemzetközi környezet, ami a 2010-es évek második felétől datálódik. Három külföldi hallgatóval kezdtünk, a legjobb időszakban 120 hallgató volt. Megvan az oktatói és dolgozói háttér, ami ezt tudja biztosítani, nagyon sok külföldön tanult fiatal, nyelveket beszélő kollégánk van. Büszke vagyok továbbá arra, hogy a csapat egyben tudott maradni a Covid, a nehézségek és átalakulások után is, és csapatként együtt tudunk dolgozni.

Hányan dolgoznak a Campuson? Hogyan motiválja a munkatársakat a kitűzött célok eléréséhez?

Összesen 210-en dolgoznak a campuson, beleértve az oktatókat, a kutatókat, a dolgozókat, illetve az Egyetemhez tartozó Kft-nek a dolgozóit is. Ők nyolc intézethez vagy szervezeti egységhez tartoznak, ami azt jelenti, hogy nyolc különböző vezetőjük, munkáltatói jogkörgyakorlójuk van, és ennek köszönhetően itt most horizontálisan kell összefogni ezeket az embereket. Azt gondolom, nem biztos, hogy én tudom motiválni a munkatársakat, de összetartani igen: közös rendezvényekkel, ünnepi programokkal. Idén ősszel lesz 60 éves a gyöngyösi felsőoktatás, amelyre egy nagy eseménnyel készülünk.

Mint campusvezető, mely sikerekre a legbüszkébb?

Megint csak a közösség jut erről eszembe. Leginkább arra, hogy sikerült egyben tartani a csapatot. jó érzéssel élem ezt meg. Továbbá sikerként könyvelem el azt is, hogy jó kapcsolatokat építettünk ki a helyi és térségbeli középiskolákkal. A Kutatók éjszakája gyakorlatilag a város legnagyobb rendezvényei közé nőtte ki magát. Aktív, jó kapcsolatunk van a városvezetéssel, a helyi intézményvezetőkkel, a helyi cégekkel, szolgáltatókkal, a kamarával. Ez mind a hallgatói állomány hosszú távú biztosítását szolgálja. Fontos, hogy a városban lakók is egy kicsit maguknak érezzék az egyetemet. A társadalmi felelősségvállalásban szintén nagyon jók vagyunk. Karitatív rendezvényekre, adománygyűjtésre, véradó ünnepségekre gondolok itt elsősorban.
Ha pedig egyéni dolgot kell kiemelnem, akkor az, hogy tavaly szeptemberben kaptam meg az egyetemi tanári kinevezésem, amit személyes sikernek tekintek.

Ön személy szerint milyen közép-, illetve hosszú távú célokat fogalmazott meg magában az előttünk álló időszakra, megtámogatva a MATE küldetését?

A hallgatói létszám tekintetében tudnánk leginkább növekedést produkálni, különösen a külföldiek tekintetében. A kollégium szabad kapacitásait erre tudnánk használni, rájuk építve idegen nyelvű képzéseket tartani.