Hírek

Tartalom listázó

Létrehozva: 2023 július 06.

A MATE látványtervező hallgatóinak munkája a Prágai Quadriennálén

A Prágai Quadriennálé 1967 óta, a szcenográfia, a színházi látványtervezés és a színházépítészet négy évente megrendezett világkiállítása, a színházi szakma egyik csúcsrendezvénye. A rendkívül jelentős szakmai eseményre, komoly vetélytársak munkái közül kitűnve, idén a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campusának Rippl-Rónai Művészeti Intézetének diákjai küldhették ki alkotásukat. A projekt szakmai vezetői Molnár Zsuzsa és Herédi Győző voltak.

Ez év június 8-18. között Magyarország újra részt vett mind a Quadriennálé diákszekciójában, mind pedig a Fragmentumok című kiállításain. Az idén húszéves kaposvári látványtervező képzés méltó megünneplése, hogy a diákszekcióban a MATE Rippl-Rónai Intézet látványtervező szakos hallgatóinak installációja utazhatott ki Prágába.

„A Prágai Quadriennálé témája ebben az évben a RARE, azaz „ritka” hívószó köré épül, amelyet a magyar szervezők Madách Imre születésének 200. évfordulójához, a magyar drámaköltészet kiemelkedő alakjának szellemiségéhez és főművéhez, „Az ember tragédiájához” kapcsolódóan bővítettek ki” – avat be a részletekbe Molnár Zsuzsa, díszlet- és jelmeztervező mesteroktató, a MATE Rippl-Rónai Intézet művésztanára.

A magyar részvételt, mint mindben évben, most is az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet (OMSZI) szervezte, amely egy belső pályázaton versenyeztette meg a hazai művészeket és alkotásaikat.

A diákszekció a színházi látványtervezést oktató egyetemek körében kiírt pályázat, ahol a nyerteseknek lehetőségük van a szakmai bemutatkozásra.

A versenyben idén a kaposvári művésznövendékek munkája bizonyult a legjobbnak. Ezt bővítették ki a Magyar Képzőművészeti Egyetem, valamint a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem média-design szakos hallgatóinak gondolataival, így alakult ki a végleges terv utaztatható formája.

A kaposvári hallgatók csoportokra osztva dolgoztak a munkán. Digitális látványterveket, kiviteli rajzokat készítettek, valamint a kapuk felületének kidolgozása is a saját kézimunkájukat dicséri.

„Keményen gyúrtuk egymást, és körülbelül féléves munkánk gyümölcse az installáció, amelyet Szegeden gyárttattunk le” – írja le Molnár Zsuzsa a huszonöt négyzetméteres alapzatra épült installáció születésének körülményeit.

Az elkészült felépítmény egy középpont nélküli, interaktív labirintustér, melynek címe „Merre tartunk?”. A mű egy különleges anyagokból készült forgókapuk sora, egy „ritka” hely, amely Madách hősének, Ádámnak a világbéli, végtelen bolyongását is megidézi.

A műalkotásban a kék ég tükröződik a tükrös padlón, és tizenhat damillal szőtt ajtó vezet egyedülálló labirintusba.

Egyetemünk életében nem ez az első ilyen jellegű szakmai elismerés. 2019-ben, a MATE jogelőd intézményében, szintén Molnár Zsuzsa és Herédi Győző gondos vezetésével készült nyertes pályamű a Prágai Quadriennáléra.

Az idei installációt az OMSZI felkérésére hamarosan Budapesten is megépítik, így a hazai nagyközönség is képletesen bejárhatja majd a magyar irodalom egyik legfontosabb főhősének örökkévalóságnak tűnő utazását.

Az alkotó hallgatók névsora: Bessenyei Bettina, Kertész Luca, Kis Henrietta, Andi Liza, Söllei Péter, Fóris Dominika, Szabó Csenge, Farkas Eszter, Olasz Klaudia, Dudás Hanga, Dulácska Zsófia, Fábián Eszter, Kovács Petra, Lőrinc Hédi, Türk Anna, Balaton Maja, Füleki Rebeka, Kalmár Gabriella, Monek Valentina, Pál Annamária, Sántha Csenge, Tapodi Franciska.