MATE Kaposvári Campus

Agrártudományi Szekció

2023. április 4-6.

A MATE Kaposvári Campusa a 36. OTDK Agrártudományi Szekciójának házigazdája

Kaposvár húsz év után ad ismét otthont az Országos Tudományos Diákköri Konferencia Agrártudományi Szekciójának.

Az agrárpályára készülő legtehetségesebb hallgatókat fogadó rendezvényre 23 magyar felsőoktatási intézményből 284 pályamunkát neveztek, melyeket 29 szakmai tagozatban mutatnak be a diákkörös hallgatók 2023. április 4-6. között.

Hírek

Tartalom megjelenítő

A témában való jártasság és a magabiztos előadásmód egyaránt fontos az OTDK-n

Létrehozva: 2023 március 02.

A témában való jártasság és a magabiztos előadásmód egyaránt fontos az OTDK-n

Prof. Dr. Bujdosó Zoltán egyetemi tanár, a 36. OTDK Agrártudományi Szekció Vidék- és területfejlesztési B tagozatának zsűritagja minden OTDK-résztvevő számára fontos és hasznosítható gondolatokat osztott meg.

„Számos alkalommal vettem már részt témavezetőként és bírálóbizottsági tagként is Tudományos Diákköri Konferenciákon. Így mindkét oldalról vannak tapasztalataim a teendőkkel és az elvárásokkal kapcsolatban. Ezúttal azzal próbálom segíteni a 36. OTDK résztvevőit, hogy megosztom, mi mindenre figyelek oda a bizottságban helyet foglalva.

Bírálóként már a rám osztott dolgozatok átolvasásakor kapok egy képet az írások minőségéről. Egyedi témaválasztással, vagy egy átlagos téma újszerű megközelítésével és feldolgozásával már ebben a szakaszban is kitűnhet egy-egy hallgató. Ezt követően a Tudományos Diákköri Konferenciákon két fontos szempont alapján ítélem meg a hallgatók munkáját.

Egyrészt figyelem a prezentációs képességeiket: Mennyire magabiztos az előadásmódjuk? Sikerült-e logikusan felépíteni a mondandójukat? Milyen a vizuális segédanyagok minősége – pl. letisztultak vagy túlzsúfoltak a diák? Milyen a nonverbális kommunikációjuk? A bizottság felé fordulva beszélnek, vagy pedig végig a hátukat mutatva nézik a kivetítőt? Megfelelő tempóban beszélnek-e? Mennyire tudják tartani a rendelkezésükre álló időt? 

Másrészt figyelem a hallgatók által választott témákban való jártasságukat is: Mennyire kapnak hangsúlyos szerepet az előadásokban a saját kutatások eredményei? Helyesen és választékosan használják-e a hallgatók a szaknyelvet? Tudnak-e megfelelő válaszokat adni a bizottság által feltett kérdésekre? 

Azt gondolom, ahhoz, hogy az ember utólag elégedetten gondolhasson vissza a saját előadására, szükség van gyakorlásra – egyedül, a barátok, vagy a családtagok előtt, vagy akár a témavezető társaságában is érdemes elpróbálni az előadást. Hiszen azok, akik eljutottak az OTDK-ra, egyszer már bizonyítottak. Tudjuk, hogy ők az intézményeik legjobbjai, akik saját egyetemüket, főiskolájukat képviselik az országos konferencián. Így sok esetben csak nüánszok döntenek a helyezések kiosztásakor.

Mindezek mellett azt sem szabad elfelejteni, hogy az OTDK remek alkalmat kínál a kapcsolatépítésre és új, hasznos ismeretek megszerzésére. Így azt javaslom, hogy a konferencia helyszínén beszélgessenek sokat, ismerkedjenek, és ne felejtsék el jólérezni magukat.”