Képzés - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
Képzések
Tartalom listázó
Utolsó frissítés: 2025 október 16.
Légijármű - vezető felsőoktatási szakképzés
Gödöllő
felsőoktatási szakképzés
MIND
Képzés munkarendje:
nappali
Képzési idő:
4 félév
Önköltség díja nappali munkarenden:
8500000 Ft/félév
Virtuális képzési központ:
MATE TECH-INFO
Képzési és kimeneti követelmények
1. A felsőoktatási szakképzés megnevezése: légijármű-vezetés felsőoktatási szakképzés (Professional Pilot Training)
2. A szakképzettség oklevélben történő megjelölése:
- szakképzettség: légijármű-vezető
- a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Professional Pilot
3. Képzési terület: műszaki
4. A felsőoktatási szakképzettséggel legjellemzőbben betölthető FEOR szerinti munkakör(ök): 3172 légijármű-vezető
5. A képzési idő félévekben: 4 félév
6. A felsőoktatási szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit
- A képzés orientációja: gyakorlatorientált (60-70 százalék).
- A szakmai gyakorlat időtartama teljes idejű képzésben 560 óra.
- A repülési gyakorlatok három félév alatt kell teljesíteni azzal, hogy 8 hetes egybefüggő nyári gyakorlat épül a képzésbe.
- A képzési terület szerinti továbbtanulás esetén beszámítandó kreditek száma minimálisan 30 kredit.
7. A felsőoktatási szakképzés célja:
A képzés célja olyan elméleti ismeretekkel, gyakorlati jártassággal és angol nyelvtudással rendelkező szakemberek képzése, akik ATP(A) integrált képzés után felkészültségük alapján megfelelnek az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) PART-FCL 1 előírásainak megfelelő 1178/2011 (2011.11.03) EU Rendelet CPL/ME IR (többmotoros műszeres kereskedelmi légijármű-vezető jogosítás – Commercial Pilot Licence / Multi Engine, Instrument Rating) jogosításra előírt feltételeinek és képesek különböző légijárművekkel végzett szolgáltatások nyújtására.
A légijármű-vezető szakképzettség nem jogosít hivatásos légijármű-vezető tevékenység ellátására. Légijármű-vezető tevékenységre jogosultságot biztosító szakszolgálati engedély az NKH Légügyi Hivatal akkreditált vizsgarendszerében eredményes elméleti és gyakorlati vizsga letételével szerezhető.
8. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
8.1. A légijármű-vezető
a) tudása
- Az elméleti és gyakorlati tudása rendszerbe szerveződik, amit az ATP(A) integrált képzés biztosít.
- Ismeri és készség szinten használja a légijármű-vezető képzés feltételeiről szóló 1178/2011(2011.11.03.) EU rendelet szerinti speciális angol nyelvet.
- Ismeri a repülés szakterületéhez kötődő legfontosabb összefüggéseket, elméleteket és az ezeket felépítő fogalomrendszert.
- Ismeri a repülési szakterületen a legfontosabb ismeretszerzési és problémamegoldási módszereket.
- Ismeri a légi járművekkel és vonatkozó tevékenységekkel kapcsolatos tűz- és baleseti veszélyeket és azok megelőzésének, elhárításának lehetőségeit.
- Ismeri a repülés nemzetközi és hazai szervezeteit, az általuk kiadott előírásokat (ICAO Annex-ek, az Európai Unió rendeletei, EASA előírások, nemzeti előírások).
- Ismeri és alkalmazni tudja a navigációs és teljesítményszámításhoz szükséges elméleti alapokat.
- Ismeri a meteorológia alapfogalmait, jelenségeit, ezek repülésre gyakorolt hatását és a repülésre veszélyes légköri folyamatokat.
- Ismeri a repülési szabályokat és eljárásokat, az eljárások kidolgozásának alapjait.
- Ismeri és alkalmazni tudja a látás utáni és műszeres navigációs eljárásokat.
- Ismeri és alkalmazni tudja a rádióforgalmazás szabályait.
b) képességei
- Képes további képzés nélkül sikeresen teljesíteni az ATP(A) integrált képzés elméleti és gyakorlati hatósági vizsgáit.
- Képes rutin szakmai problémák azonosítására, azok megoldásához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, megfogalmazására és (standard műveletek gyakorlati alkalmazásával) megoldására.
- Képes az angol nyelvű szakirodalmat, dokumentációt készség szinten használni.
- Képes többpilótás légijárművön a típusképzés után elsőtiszti feladatok ellátására.
- Képes a Műszeres jogosítású kereskedelmi pilóta (Commercial Pilot Licence/Instrument Rating, CPL/IR) jogosításnak megfelelő repülések - repülési szabályok és hatósági előírások szerinti - végrehajtására.
- Képes a repülés megtervezésére, a szükséges navigációs és teljesítményszámítás elvégzésére.
- Képes a repülési terv elkészítésére, leadására.
- Képes a repülőgép sárkány berendezéseinek és rendszereinek, a repülőgép hajtóművének és rendszereinek, a fedélzeti műszerek és műszerrendszerek a Légiüzemeltetési Utasításban leírtak szerinti üzemeltetésére, az esetlegesen bekövetkező meghibásodás felismerésére és szakszerű kezelésére.
- Képes a fedélzeti rádió- és rádiónavigációs berendezések beállítására, használatára.
- Képes földrajzi ismeretei, térképhasználati jártassága, vizuális tereptárgy-felismerő képessége és gyakorlata alapján a Látás utáni Meteorológiai Körülmények (Visual Meteorological Condition, VMC) esetén - egyéni korlátozásait figyelembe véve - látás után navigálni.
- Képes Műszeres Meteorológiai Körülmények (Instrument Meteorological Condition, IMC) esetén - egyéni korlátozásait figyelembe véve -rádiónavigációs ismereteit és gyakorlatát felhasználva, a fedélzeti műszerek alapján navigálni.
- Képes az angol nyelvű rádióforgalmazásra.
- Képes a meteorológiai helyzet elemzésére, értékelésére, a szükséges intézkedés meghozatalára.
- Gyakorlati tevékenységek elvégzéséhez megfelelő kitartással és monotónia-tűréssel rendelkezik.
c) attitűdje
- Törekszik arra, hogy önképzése a légijármű-vezető szakterületen folyamatos és szakmai céljaival megegyező legyen.
- Törekszik arra, hogy feladatainak megoldása, vezetési döntései az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőleg együttműködésben történjen meg.
- Megosztja tapasztalatait munkatársaival, így segítve fejlődésüket. d) autonómiája és felelőssége.
- Önállóan végzi munkáját, folyamatos önellenőrzés mellett.
- Felelősséget vállal saját és az általa vezetett szakmai csoport munkájáért, eredményeiért és kudarcaiért.
- Munkahelyi vezetőjének útmutatása alapján irányítja a rábízott személyi állomány munkavégzését, felügyeli a gépek, berendezések üzemeltetését.
- Értékeli a beosztottak munkavégzésének hatékonyságát, eredményességét és biztonságosságát.
- Figyel beosztottjai szakmai fejlődésének előmozdítására, ilyen irányú törekvéseik kezelésére és segítésére.
- Figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
9. A felsőoktatási szakképzés moduljai és azok kreditértékei
- valamennyi felsőoktatási szakképzés közös kompetencia modulja: 12 kredit;
- a képzési terület szerinti közös modul: 21 kredit;
- a szakképzési modul: 87 kredit, amelyből a szakmai gyakorlat: 30 kredit.
10. A felsőoktatási szakképzés összefüggő szakmai gyakorlatának követelményei
A szakmai gyakorlat a pilótaképzés sajátosságainak megfelelően a második, harmadik és negyedik félévében a felsőoktatási intézményben, illetve annak gyakorlati képzést biztosító szervezeti egységében, valamint a felsőoktatási intézmény által alapított gazdálkodó szervezetnél, továbbá egyesületnél, alapítványnál, költségvetési szervnél, önkormányzatnál és egyéb gazdálkodó szervezetnél végzett gyakorlat. A szakmai gyakorlat kreditértéke 30 kredit. A szakmai gyakorlat az intézménnyel szerződésben álló és a Nemzeti Közlekedés Hatóság Légügyi Hivatala által jóváhagyott és felügyelt külső szakmai gyakorló helyen, erre alkalmas szervezetnél (ATO, Approved Training Organization, jóváhagyott képzési szervezet) teljesíthető. A szakmai gyakorlat a PART-FCL 1 EASA előírás ATP(A) integrált képzésre vonatkozó követelményei alapján teljesíthető, amely gyakorlat hatósági gyakorlati vizsgával zárul.
11. A felsőoktatási szakképzésre történő felvétel feltételei
- angol nyelvből államilag elismert, középfokú (B2), komplex típusú nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű érettségi bizonyítvány vagy oklevél;
- a 1178/2011 (2011.11.03.) EU rendelet a MED alfejezet szerinti 1. osztályú repülőorvosi minősítés;
- alkalmas minősítés a képző szervezet pályaalkalmassági vizsgálatán.