Képzés - Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem
Képzések
Fájlfeltöltő
Utolsó frissítés: 2025 november 26.
Tanári (gyógypedagógia-tanár) mesterképzési szak
Kaposvár
mesterképzés (MA/MSc)
MIND
Képzés munkarendje:
nappali
levelező
Képzési idő:
3 félév
Önköltség díja nappali munkarenden:
375000 Ft/félév
Önköltség díja levelező munkarenden:
375000 Ft/félév
Virtuális képzési központ:
MATE PEDAGOGY
Képzési és kimeneti követelmények
1. A mesterképzési szak megnevezése: tanári (gyógypedagógia-tanár) mesterképzési szak
2. A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése
- végzettségi szint: mester- (magister, master; rövidítve: MA-) fokozat
- szakképzettség: okleveles gyógypedagógia-tanár
- a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: Teacher of Special Needs Education
- választható specializációk: -
3. Képzési terület: pedagógusképzés
4. A mesterképzésbe történő belépésnél előzményként elfogadott szakok
A bemenethez feltétel nélkül elfogadott (alap)szakok a gyógypedagógus képzés alapképzési szak (BA) valamennyi szakiránya, továbbá korábban bármely szakon, szakterületen, szakágon szerzett főiskolai szintű gyógypedagógiai tanári vagy gyógypedagógus oklevél.
5. A képzési idő félévekben: 3 félév
6. A mesterfokozat megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 90 kredit
- a szak orientációja: kiegyensúlyozott (40-60 százalék)
- a gyógypedagógia-tanárszakon a 90 kredites képzésben képzési idő 3 félév, a szakterületi elem 50 kredit, a tanári felkészítés 40 kredit azzal, hogy a köznevelési intézményben vagy szakképző intézményben megszervezett gyakorlat kreditértéke (a portfólió kreditértékével) 20 kredit, a szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek kreditértéke 15 kredit
- a szabadon választható tantárgyakhoz rendelhető minimális kreditérték: 5 kredit
7. A szakképzettség képzési területek egységes osztályozási rendszere szerinti tanulmányi területi besorolása: …../0114
8. A mesterképzési szak képzési célja és a szakmai kompetenciák:
A képzés célja – a gyógypedagógia alapképzés keretében szerzett szakképzettségre, illetőleg ismeretekre alapozva - az iskolai nevelés-oktatás szakképesítés megszerzésére felkészítő szakaszában, szakképző intézményben, szakiskolában, szakgimnáziumban, a felnőttek át- és továbbképzésében a gyógypedagógiai ismeretek tanítására, segítő szakemberek képzésére, az iskola pedagógiai feladatainak végzésére, a szülők felkészítésére, speciális nevelési feladatok ellátására, a pedagógiai kutatási, tervezési és fejlesztési feladatokra képes tanárok képzése, tanulmányaik doktori képzésben való folytatására történő felkészítés.
8.1. Az elsajátítandó szakmai kompetenciák
8.1.1. A gyógypedagógia-tanár
a) megszerezhető tudás
- Alapvető orvosi, pszichológiai, (gyógy)pedagógiai és szociológiai tudással rendelkezik a sérült, fogyatékos, akadályozott személyek sajátosságaira, fejlődésére vonatkozó nézetekről.
- Ismeri a gyógypedagógia tárgy által közvetített fogalmak átadásának életkor specifikus jellemzőit, a tanulók fogalomrendszerének fejlesztésében játszott szerepét.
- Ismeri a gyógypedagógiai tárgy tanítása-tanulása során fejlesztendő speciális kompetenciákat.
- Tisztában van a gyógypedagógiai ismereteknek a tanulók és felnőttek személyiségfejlődésében, a környezet átalakításában betöltött szerepével, lehetőségeivel.
- Rendelkezik az információszerzéshez és az információk feldolgozásához, értelmezéséhez, elrendezéséhez szükséges alapvető (szövegértési, logikai, informatikai) felkészültséggel, az információs társadalom megkívánta tudással.
- Ismeri a gyógypedagógia tudományág ismeretelméleti alapjait, megismerési sajátosságait, logikáját és terminológiáját, valamint kapcsolatát más tudományokkal. Ismeri a gyógypedagógia hazai és nemzetközi eredményeit, szakirodalmát, aktuális kérdéseit.
- Ismeri a gyógypedagógiai szakterület társadalomban betöltött szerepét, a gyógypedagógia tanításának céljait, feladatait. A gyógypedagógia-tanár tisztában van az egészségügyi, szociális, köznevelési területek, valamint a fogyatékos személyek foglalkoztatásának gyógypedagógiai relevanciájával.
- Tájékozott a szakterületéhez és tanári hivatásához kötődő információs forrásokról, szervezetekről.
- A végzett gyógypedagógia-tanár képes reflektíven, önállóan, etikusan állást foglalni a gyógypedagógiát, a fogyatékos embereket érintő szakmai kérdésekben.
A gyógypedagógia-tanár sajátos szakmódszertani (tantárgy-pedagógiai) ismeretei
- Ismeri a pedagógiai tevékenységet meghatározó szakképzési és felnőttképzési dokumentumokat, átlátja ezeknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepét.
- Ismeri a tervezéshez szükséges információk forrását. Ismeri a gyógypedagógiai ismeretek tanításának jogszabályi hátterét, tanterveit, vizsgakövetelményeit.
- Ismeri a tananyag-kiválasztás és a rendszerezés gyógypedagógiai, pedagógiai-pszichológiai, szakmódszertani szempontjait.
- Ismeri a gyógypedagógia-tárgy oktatásához szükséges módszereket, eljárásokat, a tanulók motiválásának lehetséges eljárásait.
- Ismeri az attitűdformálás különböző módjait, a fogyatékos emberek iránti érzékenyítés jó gyakorlatait.
- Alapvető ismeretekkel rendelkezik a differenciáló pedagógia, az adaptív tanulásszervezés témájában. Rendelkezik a hatékony tanulási környezet megteremtésének tudásával, képességével.
- Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait. Tájékozott a szülőkkel és a pedagógiai munkáját segítő különféle szakemberekkel, szakmai intézményekkel való együttműködés módjairól.
b) megszerezhető készség, képesség
- A végzett gyógypedagógia-tanár képes a gyógypedagógiával kapcsolatos ismereteket adaptálni a középiskolai, illetve felnőtt oktatásban részt vevők tudásához. Képes a gyógypedagógiai ismereteket a társadalmi nyilvánosság felé közvetíteni. Képes a saját tudása széles és differenciált értelmezésére, átadására.
- Felkészült a tantárgy tanításának innovatív megtervezésére, fejlesztésére, taneszközök készítésére. Rendelkezik az oktatásban alkalmazott eszközök, módszerek önálló, kreatív alkalmazásának képességével. Alkalmazni képes az attitűdformálás, érzékenyítés különböző eljárásait.
- Képes felkelteni tanítványaiban a gyógypedagógia tudomány iránti érdeklődést, valamint a fogyatékos személyekkel kapcsolatos munka iránti igényt. Képes tudása folyamatos bővítésére.
- Rendelkezik az információs társadalom tagjaként a szükséges készségekkel, képességekkel. Tanulóközösségében képes a fejlett, meggyőző, érvelő kommunikáció kialakítására, demokratikus, diákközpontú légkört tud teremteni. Képes a középiskolai, felnőtt tanítványait meggyőzni a segítségre szoruló személyek civil támogatásáról, részvételüket segíteni ilyen típusú tevékenységben.
9. A mesterképzés jellemzői:
9.1. A szakmai ismeretek jellemzői
9.1.1. A szakképzettséghez vezető tudományágak, szakterületek, amelyekből a szak felépül:
- szakterületi elem 50 kredit
- szakmódszertani (diszciplináris, interdiszciplináris tantárgy-pedagógiai) ismeretek 15 kredit
9.2. A szakmai gyakorlat követelményei
A mesterképzés során elsajátított gyógypedagógia tudományához kapcsolódó ismeretanyag gyakorlatban történő alkalmazása a két összefüggő gyakorlat színtereinek megfelelően a szakképzéshez és a felsőoktatáshoz kapcsolódik. A hallgatók tapasztalatai hozzájáruljanak a tevékenységek megtervezéséhez, lebonyolításához, a kurzusok színvonalas előkészítéséhez és levezetéséhez. A hallgatói reflexió írásos (portfólió elkészítése) és szóbeli (portfólió bemutatása) formában egyaránt a követelmény része, mely a nappali képzésben összesen 120 óra, részidejű, levelező képzésben összesen 60 óra. A megszervezett gyakorlatok kreditértéke (a portfólió kreditértékével) 20 kredit.
9.3. A 4.2. pontban megadott oklevéllel rendelkezők esetén a mesterképzési képzési ciklusba való belépés minimális feltételei