Hírek

Tartalom listázó

Létrehozva: 2022 március 08.

Bemutatkozik a Szent István Campus főigazgatója: Dr. Urbányi Béla

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem februárban ünnepelte fennállásának első évfordulóját. Az első születésnapig tartó út sikerességét több ezer dolgozó szaktudása biztosította. A MATE öt campusán zajló oktatási és kutatási munkákról folyamatosan hírt adunk. A főigazgatókat bemutató portrésorozatunk célja, hogy közelebbről megismerjük a campusok működését és azokat a személyeket, akik a teljesítmények mögött állnak.

Ez alkalommal a gödöllői Szent István Campus főigazgatóját, Dr. Urbányi Bélát kérdeztük.

​​​​​Milyen személyes kötődés fűzi a Campushoz?

Nem szeretném csak magamra szorítani a választ. A Főigazgatóság három vezető munkatársa, jómagam és két helyettesem, Dr. Heltai Miklós és Dr. Szakál Zoltán főigazgató-helyettesek, valamint a Campus munkatársai, egyaránt „tősgyökeres” egyetemi kollégák. Évtizedek óta itt dolgoznak, itt szerezték diplomáikat, ismerik ennek az egyetemnek a múltját, értékeit, ezért jól látják és jól tudják szolgálni a jövő érdekeit is. Vallom, hogy ilyen méretű campust „one man show”-ként nem lehet irányítani, hiszek a csapatmunkában és az együttműködésben.

Hogyan mutatná be röviden a Szent István Campust?

A Szent István Campus multidiszciplináris oktatási portfólióval rendelkezik, hiszen az agráriumhoz kapcsolódó klasszikus növénytermesztésen, állattenyésztésen túl, a magyarországi agráriumhoz kapcsolódó teljes vertikumot lefedjük a közgazdasági és agrárműszaki szakterületeken is. A MATE gödöllői campusán egy multikulturális közösség tanul, jól kiegészítik egymást a különböző nemzetiségű hallgatók a mindennapi életben és a tanulásban egyaránt.

Hány képzési hely tartozik a Campushoz?

A Szent István Campushoz két oktatási helyszín tartozik alapvetően, a gödöllői és a szarvasi, valamint kihelyezett képzéseink vannak Zentán, Beregszászon és Csíkszeredában. Ebből is látszik, hogy a sok képzési helyszínen való oktatás, annak szervezése komoly kihívások és feladatok elé állítja a munkatársainkat, de eddig - mindenki megelégedésére - jól vettük az akadályokat.

Milyen képzési területeket kínálnak Gödöllőn és Szarvason?

A Szent István Campuson a felsőoktatási szintek teljes vertikumával rendelkezünk, egy életen át tudjuk támogatni a tanulni vágyókat. A hallgatóink számára több mint 40 felsőoktatási szakképzés, az agrárium, a közgazdaságtan/társadalomtudomány és a műszaki tudományok terén 20 alap-, valamint 23 mesterképzési szakunk van. A gödöllői campuson 6 doktori iskola támogatja a kutatók képzését, munkáját. Jelenleg közel 4000 hallgató tanul Gödöllőn, ebből 801 fő angol nyelvű képzésben vesz részt.

Melyek azok a kiemelt kutatási területek, amelyek országos és/vagy nemzetközi szinten is jelentős mértékben hozzájárulnak a Campus tudományos életéhez?

A Campuson működő tudományos műhelyek mindig is meghatározták a mindenkori gödöllői egyetemi képzés arculatát. Hat doktori iskolában várjuk a tudományos pálya iránt érdeklődő hallgatókat. Úgy gondolom, hogy az egyetemi képzések csúcspontja és egyben minőségének egyik legfontosabb jelzője a doktori képzés. Nem véletlen, hogy a nemzetközi érdeklődés is folyamatos, évről évre egyre több külföldi hallgatót veszünk fel ide (is). Kollégáink az agrár-, a műszaki, a közgazdasági és társadalomtudományi területeken is elismert tagjai a nemzetközi tudományos életnek. Gödöllőn van a központja a MATE két legjelentősebb pályázati aktivitást mutató intézetek, az Akvakultúra és Környezetbiztonsági Intézetnek és a Környezettudományi Intézetnek. Fontosnak tartom, hogy egyre több intézet közötti együttműködés, projekt kidolgozása induljon el. A kollégák ismerik egymást, a komplementer hatások így jól kihasználhatók. Jelentős kutatási eredményeink és publikációs aktivitásunk van a növénytudományok, az állattenyésztési tudományok és a konzerváció biológiai területén is. Ezen kutatási területek mellett megjelennek az agráriumhoz köthető, az aktuális helyzetet elemző kutatások, mint pl. az exportképesség jövedelmezőségének kérdése egyes mezőgazdasági termékek esetében, vagy a Covid-19 hatása a hazai élelmiszeripari termékekre, fogyasztói szokásokra. A kutatóink részt vesznek a legújabb generációjú fúziós reaktorok, erőművek fejlesztésében, valamint marsjáró járművek tervezésében is.

Az oktatási és kutatási területeken kívül milyen kulturális és sporttevékenységeket, hallgatói szolgáltatásokat nyújtanak?

A hallgatói szolgáltatásokat a MATE Kollégium Igazgatósággal, a Testnevelési Intézettel és Campus Hallgatói Önkormányzattal folyamatosan együttműködve alakítjuk, működtetjük. Úgy gondolom, hogy minden hallgató elsősorban ahhoz a földrajzi helyez, campushoz kötődik, ahol a tanulmányait végzi. Ehhez a helyhez kötik majd emlékei, innen származnak barátai, szakmai partnerei. Ezért célunk, hogy a hallgatók számára mindhárom szinten (tudomány, sport, szórakozás) jelen legyünk és minél teljesebbé tegyük hallgatóink gödöllői/szarvasi éveit. Segítjük a szakkollégiumok munkáját, folyamatosan keressük hallgatóink számára a pályázati lehetőségeket.

Növeljük a támogatott szakdolgozati témaválasztás lehetőségét. Az információáramlást a lehető legyorsabbá tettük. A Campus területén a sportolási lehetőségek kimagaslóak és ez nem csak a versenysportra igaz. Ki kell emelni, hogy harmonikus a kapcsolat a MATE-GEAC vezetőségével, minden sportkezdeményezést támogatunk és segítjük egymás munkáit! A szórakozás esetében pedig a támogatáson túl célunk, hogy az mindig a lehető legtartalmasabb legyen.

Mire a legbüszkébb a Campus a MATE elmúlt egy évére visszatekintve?

A Szent István Campus a MATE legnagyobb campusa. Itt tanul a legtöbb hallgató, itt érhető el a legtöbb képzés. Büszke vagyok arra, hogy ezt a rendkívül változatos, nagylétszámú hallgatói és oktatói közösséget úgy tudtuk szolgálni az elmúlt egy évben, hogy az mindenkinek javára vált. Működésünket folyamatosan igazítottuk a kihívásokhoz, munkatársaink felkészülve és kellően rugalmasan álltak hozzá az újabb és újabb feladatokhoz. Oktatásszervezési munkánk kimagasló volt, a campus- és a hallgatói rendezvények is sikeresek voltak, jól tudtuk támogatni intézeteinket a beiskolázási kampányban is. Ki szeretném emelni egyik múlt heti rendezvényünket. A Campuson működő intézetek közös tanácsadó testületi ülése, ismerkedése rendkívül sikeres volt. A sikeren felbuzdulva, megvan már az ötletünk a folytatásra is…

Büszkeséggel tölt el az is, hogy a felsőoktatás átalakulása során a Campus oktatásában sikerült megőrizni a tradíciókat, a hagyományos oktatási elveket megtartva, modernizálni, elkészíteni az újgenerációs digitális oktatási platformokat. Sikerült az elmúlt évek okozta bezártságból színes, sokrétű, érdekes sport- és közösségi programokkal felrázni a hallgatókat, egy különösen összetartó multikulturális közösséget összekovácsolni.

Összesen hány munkatárs dolgozik a Campuson? Hogyan motiválja a munkatársakat a kitűzött célok eléréséhez?

A Campus Főigazgatóságon 11 fő dolgozik státuszban. Rajtuk kívül két helyettes és még egy kolléga segíti a munkát, de ők állományban az „anya intézetükben” vannak nyilvántartva. A Kollégiumban jelenleg 6 fő munkatársunk dolgozik és látja el az embert próbáló feladataikat, kifogástalanul. A Szent István Campuson jelenleg 1137 fő dolgozik, 407 fő oktató és 160 fő kutató munkakörben.

Ön személy szerint milyen közép-, illetve hosszú távú célokat fogalmazott meg az előttünk álló időszakra, megtámogatva a MATE küldetését?

Tanulmányaim megkezdése óta folyamatosan Gödöllőn vagyok. Kollégáimmal közösen céljaink azóta sem változtak: a lehető legmagasabb színvonalú egyetemi oktatás, ami mindig a legújabb kutatási eredményeken alapul. A hallgatókkal való folyamatos kapcsolattartás, igényeik, céljaik, munkájuk a szó legnemesebb értelmében vett szolgálata. Ahogy én is büszke vagyok arra, hogy itt végeztem, lehessenek ők is azok. Ehhez pedig minden segítséget helyben, a Campusunkon kell megkapniuk – ezen dolgozunk most is. Az oktatás-kutatás-hallgatói szolgáltatás egysége a közeljövőben megvalósuló beruházásokkal méltó, modern környezetben, az ország egyik legszebb vidékén, a Duna-Tisza vízválasztóján működik tovább a jövőben is, a múltban megszokott magas színvonalon.