MATE Kaposvári Campus

Agrártudományi Szekció

2023. április 4-6.

A MATE Kaposvári Campusa a 36. OTDK Agrártudományi Szekciójának házigazdája

Kaposvár húsz év után ad ismét otthont az Országos Tudományos Diákköri Konferencia Agrártudományi Szekciójának.

Az agrárpályára készülő legtehetségesebb hallgatókat fogadó rendezvényre 23 magyar felsőoktatási intézményből 284 pályamunkát neveztek, melyeket 29 szakmai tagozatban mutatnak be a diákkörös hallgatók 2023. április 4-6. között.

Hírek

Tartalom megjelenítő

Célom, hogy a hallgatóm egészséges izgalommal és örömmel várja a versenyt

Létrehozva: 2023 március 08.

Célom, hogy a hallgatóm egészséges izgalommal és örömmel várja a versenyt

A MATE első Tudományos Diákköri Konferenciáján, 2021 novemberében a Vidék- és gazdaságfejlesztés szekcióban elért második helyével kvalifikálta magát a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferenciára Piricsi Ádám János. A Károly Róbert Campus azóta már végzett mezőgazdasági mérnök szakos hallgatójának témavezetője, Dr. Ambrus Andrea egyetemi docens a vele készített interjúban mesélt arról, hogyan segíti Ádám felkészülését a kaposvári megmérettetésre.

Amikor elkezdek dolgozni egy hallgatóval, soha nem az az elsődleges célom, hogy a dolgozatában nyerő témával foglalkozzon. Ilyenkor még nem az OTDK a cél, hanem az, hogy olyan témával foglalkozzon a hallgató, ami érdekli. Így nem csupán a dolgozat megírása lesz a cél, hanem egy számára érdekes és elgondolkodtató téma tudományos módszerekkel történő feldolgozása. 

Mivel Ádám az Agrárpolitika órák után rendszeresen megtalált különféle kérdésekkel, egyfajta szakmai beszélgetés alakult ki köztünk, melynek hála megszületett a kutatási területe is, a „Fiatal gazda” célprogram pályázatának értékelése, valamint hatékonyságának vizsgálata. Egy eddig kevesek által érintett téma feldolgozásába kezdtünk, és reményeim szerint igen formabontóan, teljesen új szemszögből közelítettük azt meg. A pályázatok hatékonyságát sokan mérték már az elnyert pályázatok száma alapján, illetve a célkitűzés elérése szempontjából is, de kevesen foglalkoztak egy pályázati kiírás életszakaszaival, valamint azok fejlődéseivel és hatásaival. Új módszertan kidolgozására is szükségünk volt ahhoz, hogy mérhetőekké tegyük ezeket a dolgokat. 

Ami pedig a TDK-n elhangzó előadásokat illeti: azt gondolom, hogy eseménytől függetlenül minden prezentáció lényege az, hogy az előadó a birtokában lévő információkat megfelelő kommunikációval képes legyen átadni a hallgatóságnak. A prezentáció felépítése és a ppt kivitelezése számos szakirodalom központi témája, érdemes ezt a tudást elsajátítani. Számomra fontos, hogy a TDK-k előtt alaposan begyakoroljuk a hallgatóimmal a megfelelő előadástechnikát, mivel ez segíthet magabiztosabbá tenni őket. A vitára is külön készülünk, ilyenkor én szoktam feltenni kérdéseket, jelen esetben Ádámnak pedig válaszolnia kell rájuk. 

A felkészülés alatt nem csupán a dolgozat bemutatására koncentrálnunk, fontosnak tartom, hogy az aktualitásokkal is tisztában legyen a hallgató, ezért folyamatosan gyűjtjük a cikkeket, információkat, sőt a fórumokat is figyelemmel követjük, ahol a gazdálkodók egymással beszélgetnek. Hiszen a dolgozat megírása és az OTDK közötti időszak alatt történtek ismerete is kulcsfontosságú a vita során az önálló véleményalkotáshoz. 

Ami a mentális felkészítést illeti, minden témavezető azt javasolja a hallgatójának, hogy ne izguljon, de szerintem fontos elkülöníteni a jó és a káros izgulást. Számomra egy ilyen megmérettetés előtt a hallgató megfelelő mentális állapotba kerülése a fontos. Mit jelent ez? Nagyjából azt, amit egy jó versenylónál. Cél, hogy egészséges izgalommal és örömmel várja a versenyt. Ennek alapja a megfelelő felkészülés és a gyakorlás. A tanácsom pedig mindig az, hogy élvezze az előadást, hiszen ezért dolgozott. Ha a bizottságnak és a hallgatónak egyaránt élményt nyújt a prezentáció, valamint sikerül partnerként részt venni a szakmai vitában, akkor eredménytől függetlenül is elégedettek lehetünk.